Última actualització 09/01/2009

L'Àrea verda s'ampliarà amb 16.000 noves places a partir de l'any 2009

L'Ajuntament de Barcelona té previst crear, a principis de l'any vienent (2009) 16.162 noves places d'aparcament de l'Àrea verda. Aquestes noves places es situaran als barris que envolten l'actual àrea verda, com per exemple, la Villa Olímpica, Clot, Congrés, Horta, una part de la Sagrera, la Salut, Vallcarca, Sarrià, Tres Torres i la Bordeta, entre altres barris.

Aquesta decisió confirma el model d'aparcament de l'actual equip de govern i suposa, també, la confirmació de l'èxit de l'àrea verda com una mesura de regulació, no només de l'aparcament, sinó de la mobilitat que s'hi origina.

Mapa Àrea Verda actual i ampliació
Mapa de l'actual àrea verda (taronja) i la futura ampliació (verd)

La història de l'Àrea Verda, però, no ha estat fàcil. L'any 2005, l'Ajuntament de Barcelona va implantar l'àrea verda a 8 districtes de la ciutat. En dos d'ells: l'Eixample i Ciutat Vella, la totalitat de l'aparcament existent va quedar regulat per  l'àrea verda, i en la resta: Sants - Montjuïc, Les Cortes, Sarria - Sant Gervasi, Sant Martí i Horta - Guinardó, només alguns carrers van començar a implantar la zona verda.

L'actuació va ser força dificultosa en la seva implantació ja que va provocar moltes reticències inicials, sobretot per part dels comerciants, que temien un descens de les ventes degut a la zona verda i també per part dels pàrquings de la zona que veien en la zona verda un competidor directe que els faria perdre clients. Les reticències incials dels veïns es van convertir en lloances, un cop es va veure que l'àrea verda permetia un millor aparcament per als residents.

Després del primer anys de funcionament es va calcular que la implantació de la zona verda havia reduït el trànsit en un 10% al centre de la ciutat, fet que demostra que les polítiques d'aparcament, entre d'altres, són claus per a la gestió de la mobilitat urbana en vehicle privat.

A principis de l'any 2007, l'Àrea Verda va rebre el reconeixement europeu com a iniciativa innovadora. En concret se li va atorgar el premi a l'estratègia més innovadora de gestió de la demanda de mobilitat, en el marc del programa NICHES (New and Innovative Concepts for Helping European Transport Sustainability) impulsat per la Unió Europea.

Més informació:

Recull de premsa: