Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 08/09/2014
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Carrils multi us, que canvien de funció segons les necessitats de la mobilitat

Bilbao ha provat aquesta tipologia de carril recentment en un carrer del centre, després d’anteriors proves satisfactòries

A Barcelona ja s’estan implementant els carrils multius des de l’any 1998 i actualment ja n’hi ha en diversos punts del a ciutat com Balmes, Muntaner, Fabra i Puig, Travessera de Gràcia, Príncep d’Astúries o Trafalgar

Fa poques setmanes la ciutat de Bilbao va implementar un carril “multiús”, al centre de la ciutat. Es tracta d’un carril de circulació que canvia de funció depenent de l’hora del dia i en funció de les necessitats de la mobilitat de cada moment.

La idea és ben senzilla, durant les hores de més trànsit, el carril es destina a la circulació de vehicles o bé al transport públic, en hora de menys intensitat de circulació es destina a càrrega i descàrrega i durant la nit, quan hi ha poca demanda de mobilitat, el carril es destina a l’aparcament. 

En el cas concret del carril “multiús” creat a Bilbao els horaris que s’han determinat són els següents:

  • de 8:00 a 13:00 el carril es destina a càrrega i descàrrega
  • de 13:00 a 20:00 el carril es destina a circulació
  • de 20:00 a 8:00 el carril es destina a aparcament. 

 

A part del carril que s’ha posat en funcionament recentment, Bilbao ja havia provat, amb força èxit, la implementació d’aquest tipus de carril en altres carrers de la ciutat. Es tracta, doncs, d’una experiència que es va consolidant a la capital basca. 

En el següent vídeo s’explica breument la posada en funcionament d’aquest carril multiús

 

 

 

 

Barcelona, pionera en la implementació de carrils multús

Igual que Bilbao, Barcelona també disposa de diversos carrils que funcionen amb aquesta tipologia de carril multius. El primer tram que es va habilitar com a tal va ser l’any 1998, concretament al carrer Balmes, entre la Plaça Molina i Travessera de Gràcia.

Al llarg de tots aquests anys la ciutat de Barcelona ha anat incorporant els carrils multiús en aquells carrers on, per les característiques de la seva mobilitat, s’ha observat que aquest pot aportar un millor aprofitament de l’espai de la calçada. 

Actualment hi ha trams de carrils multiús en diversos carrers de la ciutat: Balmes, Travessera de Gràcia, Muntaner, Fabra i Puig, Príncep d’Astúries, Trafalgar

 

No tots els carrers són aptes per a implementar un carril multius

L’opció dels carrils multius pot ser una bona opció per aquells carrers de la ciutat que tenen una important mobilitat amb diversitat d’usos, en espais de la ciutat molt densos i congestionats. 

Tot i això cal tenir en compte diversos requisits previs per a plantejar-se l’opció del carril multiús. Cal que el carrer disposi de dos carrils de circulació o més en el mateix sentit de circulació i unes característiques de trànsit que facin viable poder prescindir d’un d’aquests carrils sense que la fluïdesa del trànsit es vegi afectada en excés.

Cal tenir en compte la implantació d’una senyalització, tant vertical com horitzontal, prou clara que eviti que es produeixin infraccions de circulació degudes a la manca d’informació dels conductors. 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal