Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 21/03/2014
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Madrid posa en funcionament el primer punt de càrrega de vehicles elèctrics que aprofita l'energia de frenada dels trens

L’Empresa de Transport Metropolità (EMT) de Madrid ha anunciat la posada en funcionament d'un projecte pioner que s'ha anomenat "Metrolinera". Es traca d'un punt de recarrega de vehicles elèctrics que obté l’energia elèctrica a partir de la frenada dels trens del metro.

La Comunitat de Madrid porta treballant des de l’any 2011 en aquest projecte que té per nom “Train2car”  i en el qual hi ha participat institucions com la Universidad Pontificia de Comillas, a través del seu institut d’Investigació Tecnològica (ICAI), Sistemas de Computación y Automática General (SICA) i el Centro de Investigaciones Energéticas, Medioambientales y Tecnológicas (CIEMAT). Com el seu nom indica es tracta d’un projecte innovador que té com a principal objectiu recuperar l’energia cinètica que es genera en la frenada dels trens i posteriorment transformar aquesta energia cinètica en energia elèctrica que pugui servir per a carregar les bateries dels cotxes elèctrics. 

De moment ja s’ha aconseguit fer realitat un punt de càrrega que funciona amb aquesta tecnologia i que s’ha ubicat al carrer Sáinz de Baranda, al centre de la capital de l’Estat. El punt de càrrega funciona de 8h a 21h i fins al mes de juny estarà en fase de proves, per tant, tots els usuaris que ho necessitin podran carregar els seus vehicles de forma gratuïta. 

El punt de càrrega que s’ha instal•lat és del tipus de càrrega ràpida, amb connector de tipus “CHAdeMO” i que permet carregar les bateries en uns 20 minuts, a diferència dels punts de càrrega amb corrent alterna, que necessiten diverses hores. 

Els responsables del projecte, un cop hagin avaluat l’evolució de la “metrolinera”, tenen previst desenvolupar-ne d’altres en diversos punts de la ciutat de Madrid

 

Com funciona el sistema de fre regeneratiu

L’aprofitament de l’energia cinètica per a generar energia elèctrica no és pas cap novetat. Són molts els camps de la vida on ja s’apliquen solucions d’aquest estil. De fet, qualsevol objecte en moviment, una persona, un objecte, un vehicle, és un generador potencial d’energia elèctrica. Ja existeixen productes electrònics que funcionen gràcies a l’energia elèctrica generada pel moviment. Reproductors musicals, mòbils, llanternes, i molts altres productes en són bons exemples.

En el cas d’aprofitament de l’energia de la frenada això s’ha batejat com a fre regeneratiu o, en anglès, KERS. Un terme que s’ha popularitzat des de que, l’any 2009, s’utilitza aquests sistema en els vehicles de Fórmula 1, però que també s’utilitza en altres vehicles elèctrics. De fet Toyota ja va incorporar un KERS en els seus vehicles híbrids l’any 1997. 

Els trens disposen d’aquests sistema per tal de realimentar el propi tren. Cada vegada que es frena l’energia cinètica es converteix en elèctrica que es propaga per la catenària per tal que sigui aprofitada per altres trens.

De totes formes no tota l’energia de la frenada dels trens es pot aprofitar, quan no hi ha altres trens que la puguin utilitzar o bé, quan ja no la requereixen, hi ha una part de l’energia que es dissipa en forma de calor. La innovació que aporta el projecte de Train2car és que s’aprofita aquesta energia sobrant i, en lloc de perdre’s es pot emmagatzemar en supercondensadors i posteriorment utilitzar-se per a carregar els vehicles. 

 

 

ADIF ha desenvolupat un projecte similar per als trens

Igual que ho ha fet la Comunitat de Madrid amb el metro, ADIF també ha treballat durant els darrers anys en la investigació per tal d’aprofitar l’energia cinètica dels trens. En aquest sentit, l’entitat va presentar l’any 2012 un projecte molt similar, al qual es va anomenar “ferrolinera”  i que també permetia aprofitar l’energia cinètica dels trens. 

En el cas d’ADIF la idea era instal•lar els punts de càrrega en els diversos aparcaments de dissuasió que existeixen a les estacions de tren. En aquest cas la necessitat que la càrrega fos ràpida o no tampoc era tant important, ja que els usuaris que deixen els seus vehicles als aparcaments de dissuasió del ferrocarril acostumen a fer-ho entre 8h i 12h, temps suficient per a carregar les bateries d’un vehicle amb corrent alterna. 

 

 

Esperant que s’activi la demanda de vehicles elèctrics

Ja fa uns quants anys que des de les administracions públiques s’està promovent i impulsant la implantació dels vehicles elèctrics, sobretot mitjançant les ajudes a la compra d’aquest tipus de vehicles. Un dels principals arguments a favor de promoure el vehicle elèctric, especialment en l’àmbit urbà, és que es veu com una de les possibles solucions als greus problemes que tenen la majoria de ciutats en temes de contaminació atmosfèrica. 

A part de les administracions públiques, també el sector automobilístic ha fet un esforç per a treure al mercat diversos models de vehicle elèctric. Companyies com Seat, Nissan, Renault, Peugeot o Chevrolet ja tenen models de vehicle elèctric comercialitzats.

Ara bé, tot i els esforços, la demanda de vehicles elèctrics per part dels usuaris encara no s’ha despertat. Probablement per la baixa autonomia dels vehicles en comparació amb els vehicles de combustió, o bé per la encara baixa existència de punts de recarrega, els usuaris encara no es decanten per la compra de vehicles elèctrics.

Tot i això hi ha dos bons senyals que fan pensar que, a mesura que vagin augmentant les prestacions en autonomia, també creixerà l’interès per aquests tipus de vehicles. Una senyal, és que el seu cosí germà, el vehicle híbrid si que ha tingut bons resultats de ventes i és un vehicle cada vegada més utilitzat, sobretot en trajectes urbans. Una altra bona senyal és que les ventes de vehicles elèctrics a Espanya han augmentat, en els darrers anys de forma significativa: l’any 2013 van augmentar les ventes un 85,58%, però en termes absoluts, les ventes d’elèctrics només suposen un 0,1% del total de vehicles venuts. 

 

 

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal