Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 30/08/2010
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Impuls dels carrils bus VAO a les entrades de Barcelona

El carril bus a la C-58 ja està en obres. A la C-31, entre Barcelona i Montgat, es preveu que comencin abans d’acabar l’any i a la B-23 s’han iniciat negociacions amb el Ministeri de Foment per traspassar la via i agilitzar, així, la construcció del carril bus.

Els carrils bus - VAO són carrils destinats exclusivament al trànsit de vehicles de transport públic i vehicles amb un determinat nombre d'ocupants (2 o més; o també 3 o més), són els anomenats vehicles d'alta ocupació (VAO).

Els plans del Govern de la Generalitat són de crear diferents carrils bus - VAO a les entrades de Barcelona, la qual cosa permetria, als vehicles de transport públic i als vehicles d'alta ocupació, accedir al centre de Barcelona sense haver de perdre temps en les retencions que es produeixen diàriament en hora punta.

Actualment ja existeix un carril bus a l'autopista C-31 entre la Plaça de les Glòries i Sant Adrià de Besós, en sentit Barcelona. Les previsions del govern de la Generalitat són d'executar diferents carrils bus - VAO a la resta d'entrades a la ciutat:

  • C-58. Entre Ripollet i l'Avinguda Meridiana, on ja s'han iniciat les obres
  • B-23. Entre Molins de Rei i l'Avinguda Diagonal.
  • C-31. Entre Montgat i Barcelona
  • C-245. Entre Castelldefels i Cornellà
  • C-31. Entre El Prat i la plaça Espanya.

Aquetes són les previsions que es recullen en al Pla de transport de viatgers 2008 – 2012 (PTV), aprovat el passat mes de gener i també en el Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya, aprovat l'any 2006.

Aquest mes de març de 2009 s’han conegut diferent informacions que suposen un fort impuls a la creació d’aquests carrils bus:

C-58, entre Ripollet i l’Av. Meridiana

Es tracta del carril bus més avançat ja que han començat les obres aquest mes de març i es preveu que puguin estar enllestides en tres anys. El seu pressupost total és de 80 M€.

La infraestructura constarà de dos carrils de circulació reversible i independents dels carrils de circulació de l’autopista. El seu funcionament dels dos carrils sempre serà en el mateix sentit de circulació en funció de les necessitats del trànsit. Seran carrils destinats al transport públic i també als vehicles d’alta ocupació (VAO).

En aquest sentit s’espera que millori molt la puntualitat i freqüència dels serveis de transport actuals i alhora permeti realitzar nous serveis de transport, com els bus exprés entre Barcelona i Sabadell, Terrassa i Manresa que preveu el PTV. Val a dir que actualment aquest tram de la C-58 té una intensitat de trànsit de 160.000 vehicles diaris, una de les més altes de Catalunya.

Imatge virtual del carril bus de la C 58
Imatge virtual del carril bus a la C-58.

Carril bus a la C-245, entre Castelldefels i Cornellà

Aquest projecte pretén crear una infraestructura de plataforma reservada per la transport públic a la C-245 entre els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà. Actualment, la C-245 és una carretera amb un alt volum de trànsit i que, tot i el seu caràcter urbà, segueix mantenint les característiques d’una carretera.

El projecte actuarà sobre 13 quilòmetres de carretera on es reduiran el nombre de carrils de circulació, s’ampliaran les voreres, es crearà un carril bici i s’implantarà un servei de transport públic en plataforma reservada, el BaixBus, amb un aspecte similar a un tramvia.  Es preveu que l’obra pugui estar enllestida l’any 2012.

Imatge virtual de la transformació de la C-245
Imatge virtual de la transformació de la C-245

Carril bus VAO a la B-23 entre Molins de Rei i l’Av. Diagonal

Un altre els corredors d’entrada a Barcelona on es preveu implementar un carril bus VAO és la B-23, entre Molins de Rei i l’Av. Diagonal. Per aquesta infraestructura encara no hi ha cap projecte definit, però si algunes idees sobre la taula. La més factible és la  que proposa l’estrenyiment dels carrils de l’actual autopista per tal de guanyar espai i poder encabir-hi un carril bus. La proposta d’estretament dels carrils té sentit ja que amb l’entrada en vigor de la limitació de velocitat a 80 km/h l’amplada actual dels carrils ha quedat sobredimensionada. L’amplada d’un carril d’autopista convencional, on la velocitat és d’uns 120 km/h és de 3,75 metres, però amb la limitació a 80 km/h es calcula que l’amplada dels carrils es podria establir en l’ample estàndard de  3,5 metres.

Un fet que podria agilitzar la realització del carril bus VAO a la B-23 és que el govern de l’Estat i la Generalitat de Catalunya estan en negociacions per a traspassar aquest tram a la Generalitat que ja ha manifestat la seva voluntat de realitzar el projecte tant bon punt tingui la titularitat de la via.

C-31. Entre Montgat i Barcelona

Segons les declaracions del Director General de Transports, Manel Villalante, les obres de construcció d’aquest carril bus es poden iniciar abans d’acabar l’any 2009. Segons les primeres propostes aquesta infraestructura tampoc restarà carrils de circulació a l’autopista sinó que s’utilitzarà l’espai existent per encabir-hi el carril bus.


Per ampliar la informació:

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal