Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 27/06/2013
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

L'Ajuntament de Ripollet inicia una prova pilot de lloguer gratuït de bicicletes

El servei ha permès formar i donar feina a dues persones a través del Patronat Municipal d’Ocupació que seran qui gestionaran el servei

Aquest mes de juny s'ha posat en funcionament un nou servei de préstec gratuït de bicicletes a Ripollet impulsat per l’Ajuntament del municipi, concretament pel Patronat Municipal d’Ocupació. El servei, anomenat R-Bici, funcionarà del 28 de juny al 30 de setembre i que té com a principal objectiu facilitar a tots els veïns i veïnes de Ripollet la possibilitat de descobrir l’entorn del riu Ripoll amb bicicleta. 

Actualment, gràcies a la recuperació de la llera del riu Besòs en el seu tram final, és possible fer una ruta plenament ciclable des de Sabadell fins a Sant Adrià de Besòs, passat per Ripollet i aquesta presència de rutes fàcils i còmodes són l’atractiu turístic que es vol potenciar a Ripollet. 

Precisament per aquest motiu el punt d’informació i recollida de les bicicletes es troba situat al Parc de riu Ripoll, al costat de la passarel•la per a vianants de l’autopista. 

En total es posaran a disposició del públic entre 20 i 30 bicicletes que es podran llogar per un dia sencer. 

Per a més informació sobre el funcionament del lloguer de les bicicletes es pot accedir al següent enllaç

El projecte és la primera vegada que s’implanta al municipi i, de moment, funcionarà com a prova pilot per veure’n l’acceptació per part de la ciutadania. 

Responsables municipals del programa i persones contractades per a gestionar el servei R-Bici

Responsables municipals del programa i persones contractades per a gestionar el servei R-Bici

 

Una font de creació d’ocupació

A part de promoure la mobilitat en bicicleta i la descoberta de l’entorn natural del municipi el projecte té un objectiu social també molt important ja que permet donar feina a dues persones que es trobaven en situació d’atur. Precisament per aquest motiu ha estat el Patronat Municipal d’Ocupació qui ha impulsat el projecte. En una primera fase es van dur a terme activitats de formació a les persones encarregades de gestionar el projecte, concretament en mecànica de bicicletes i també en gestió  administrativa. 

Gràcies a aquesta formació, dues persones participants als programes formatius podran gestionar de manera autònoma el servei R-Bici i podran treballar durant el temps que el servei estigui obert al públic. Igualment les bicicletes que s’han posat a disposició del públic són de propietat municipal i s’han reciclat i adequat en el marc dels tallers ocupacionals que organitza el Patronat Municipal d’Ocupació.

En un futur, si el projecte té una bona acceptació per part de la ciutadana, es podria analitzar-ne la viabilitat per a convertir-lo en una petita empresa que gestioni aquest servei. 

 

Bicicleta i oci, un sector econòmic amb futur

El projecte que s’ha posat en funcionament a Ripollet, forma part d’un sector econòmic que estar generant noves iniciatives i activitat econòmica. El turisme i l’oci al voltant del món de la bicicleta és un sector econòmic a l’alça i amb capacitat per a generar llocs de treball. 

Precisament en el passat Congrés de la Bicicleta 2012 celebrat a Sant Cugat es va dedicar un dia a presentar diverses experiències que combinen aquests dos elements: turisme i bicicleta i l’activitat econòmica que es pot generar al seu voltant. Moltes ciutats estant apostant per a convertir-se en ciutats “bike friendly”, és a dir, en ciutats que afavoreixen l’arribada de turisme vinculat a la bicicleta, ja sigui amb un ampli  ventall d’itineraris ciclables, bones infraestructures vinculades a la bicicleta o bé una bona intermodalitat amb el transport públic. 

 

França, referent en economia vinculada a la bicicleta

Un dels països que més ha estudiat i promogut l’activitat econòmica que genera el món de la bicicleta és França. El país veí compta amb un gran nombre d’itineraris que connecten les diverses regions del país i també existeix una forta cultura de la bicicleta sobretot vinculada al sector turístic i de l’oci. 

Per tal d’analitzar l’impacte econòmic d’aquest sector, l’Agència de Desenvolupament Turístic de França (ATOUT) va realitzar, l’any 2009 un estudi anomenat Special Economie du Vélo.

Aquest extens estudi, analitza el sector de la bicicleta des de totes les seves vessants. Pel que va a l’ocupació resulta interessant veure com es calcula que en tot França el sector de la bicicleta ocupa de manera directa a 35.000 persones. D’aquests llocs de treball un percentatge important (44%) són de llocs de treball vinculats al turisme. A continuació hi ha el sector de la comercialització i la indústria on hi treballa un 40% dels treballadors del sector de la bicicleta. Aquestes dades mostren fins a quin punt la bicicleta i el turisme són sectors estretament relacionats i fan evident que cal tenir estratègies complementàries a nivell turístic per tal de promoure l’ús de la bicicleta entre la ciutadania. 

Un altre aspecte interessant de l’estudi és el que s’anomena la intensitat de treball, és a dir, quants llocs de treball és capaç de generar un sector a partir d’un milió d’euros d’activitat econòmica. Segons les dades de l’estudi, la intensitat econòmica del sector de l’automòbil és d’uns 2,5 llocs de treball / M€, i la del sector del manteniment de l’automòbil de 6 llocs de treball / M€. En canvi, el sector del turisme vinculat a la bicicleta suposa una intensitat de llocs de treball de 13 / M€. 

L’estudi també realitza una prospectiva de futur sobre el sector de la bicicleta i considera que fins a l’any 2020 hi ha un gran potencial de creació de llocs de treball, especialment en el sector del turisme. Segons l’estudi, en aquest període de temps el nombre de llocs de treball vinculats al turisme es podria doblar, passant dels 16.000 actuals fins als 30.000 previstos per l’any 2020. 

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal