Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 27/05/2013
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Niça, la primera ciutat europea en implantar un sistema intel•ligent d'aparcament

 

La ciutat francesa ha implantat el sistema a tot el barri de Nôtre Dame del centre de la ciutat, amb unes 4.500 places gestionades

En un futur es preveu ampliar l’aparcament intel•ligent a tot el centre de la ciutat fins a arribar a les 14.000 places. El cost total d’aquesta sistema és d’uns 13 milions d’euros

 

 

L'aparcament al centre de les ciutats és un dels principals reptes de la mobilitat urbana, especialment en els centre urbans on la concentració d’activitats i serveis fa que hi hagi una forta demanda d’aparcament i, en general, poc espai disponible per aparcar. 

Per aquest motiu, la majoria de ciutats intenten regular l’aparcament mitjançant aparcaments de zona blava i amb una bona oferta d’aparcaments soterranis, de tal manera que es promogui la rotació de vehicles a les places d’aparcament. 

Tot i això, en algunes ciutats la implantació de la zona blava encara no resulta suficient i trobar una plaça disponible al centre de la ciutat segueix sent força complicat. Això genera un trànsit addicional de conductors que, un cop arribats al seu punt de destinació, encara han de circular durant una bona estona per a trobar una plaça d’aparcament. 

En el cas de Niça, diversos estudis realitzats al centre de la ciutat han detectat que cada conductor circula de mitjana 30 minuts al centre urbà per a trobar una plaça d’aparcament  el que equival a un que un 20% del trànsit és de vehicles cercant aparcament. A més a més els estudis realitzats també van detectar que si bé hi havia una gran demanda d’aparcament, també hi havia un 8% de les places d’aparcament lliure de mitjana a la zona blava del centre ciutat. Aquest fet s’entén pel motiu obvi que els conductors no coneixen, a priori, on es troben les places d’aparcament lliures i que han d’anar realitzant voltes fins a trobar-ne una. 

Això té diverses conseqüències negatives per la ciutat, per una banda incrementa la contaminació atmosfèrica i alhora suposa un increment del trànsit al centre urbà que en dificulta la fluïdesa de la circulació. 

 

L’aparcament intel•ligent, el producte estrella de les Smart Cities

Aquesta situació que es produeix a Niça no és un cas excepcional sinó que un gran nombre de ciutats tenen els mateixos problemes d’aparcament. Per aquest motiu ja fa temps que es parla de l’aparcament intel•ligent, sobretot d’ençà de l’esclat del terme Smart City. L’aparcament intel•ligent consisteix en un sistema automatitzat que permet als ciutadans conèixer en quin punt de la xarxa viària es troben les places disponibles i, per tant, poder accedir-hi directament evitant així el trànsit innecessari. 

A Catalunya ja fa temps que s’estan duent a terme proves pilot per a provar sistemes d’aparcament intel•ligent. Sense anar més lluny, Sant Cugat va provar un sistema d’aparcament intel•ligent en alguns carrers del municipi i Barcelona també va realitzar proves del mateix estil en un carrer del barri de Poblenou

Fins ara, però totes les experiències que s’havien dut a terme eren només proves pilot per tal de començar a avaluar les possibilitats reals de la implantació d’un sistema d’aparcament intel•ligent a gran escala. Niça ha estat la primera ciutat europea que ha implantat aquest sistema a una àrea important del centre urbà, concretament al barri de Nôtre Dame, un dels més complexes pel que fa a la circulació i l’aparcament de tota la ciutat.

 

Com funciona el sistema d’aparcament intel•ligent de Niça?

El sistema d’aparcament intel•ligent que s’ha implantat a Niça es basa en tot un conjunt de sensors instal•lats a cadascuna de les places d’aparcament. Els sensors van incrustats a la superfície de la calçada per tal de minimitzar-ne el manteniment. El principal objectiu d’aquests sensors és de detectar si hi ha o no un vehicle a la plaça d’aparcament. 

Per tal de poder disposar de tota la informació centralitzada els sensors envien la informació que recullen de la via pública a uns receptors instal•lats de manera estratègica al llarg dels carrers. Aquests receptors són els que envien la informació al sistema central que s’encarrega de gestionar les aplicacions informàtiques de l’aparcament intel•ligent. 

Des del punt de vista dels conductors, aquests només cal que disposin d’un telèfon intel•ligent i que s’instal•lin l’aplicació corresponent. A partir d’aquí, quan accedeixin al centre de la ciutat podran visualitzar on es troben les places lliures i accedir-hi directament sense necessitat de fer voltes inútils. 

Una altra avantatge d’aquest nou sistema de gestió de l’aparcament al centre de la ciutat és que permet que l’usuari pugui realitzar el pagament de la zona blava amb el mateix telèfon intel•ligent, sense necessitat d’anar a treure un tiquet a les màquines expenedores. A més a més es pot pagar només pel temps d’aparcament real no per trams, com es fa amb la zona blava convencional. 

Des del punt de vista del gestor de la zona blava, una altra avantatge és que permet un millor control del frau ja que en tot moment es pot saber els vehicles que hi ha estacionats a la zona blava i aquells que no han realitzat el pagament. Això permet, doncs, no només donar un millor servei al ciutadà sinó millorar l’explotació del sistema i reduir-ne els costos. 

 

 

 

 

Tecnologia catalana per al sistema d’aparcament intel•ligent

Un aspecte remarcable del sistema d’aparcament intel•ligent que ha instal•lat Niça és que per fer-ho s’ha comptat amb tecnologia catalana, concretament de l’empresa Urbiotica que s’integra dins del grup d’empreses de base tecnològica Think Global. 

Urbiotica fa temps que ja treballa a Niça on l’any 2011 va realitzar una prova pilot de gestió de 120 places d’aparcament. L’any 2012 es va iniciar la gestió d’una zona sencera amb unes 1.000 places d’aparcament i aquest any 2013 ja s’ha fet el llançament definitiu del sistema amb un total de 4.500 places gestionades. Es preveu que de cara a finals del 2014 ja se’n gestionin fins a 14.000 places. 

 

El principal problema: el cost econòmic d’implantació

Tot i que el sistema intel•ligent d’aparcament és d’allò més atractiu, tant pel ciutadà com pel gestor públic, té un inconvenient important per a valorar-ne la seva implantació: el cost econòmic. El sistema instal•lat a Niça, quan estigui desplegat en tota la seva totalitat haurà costat entre 13 i 15 milions d’euros, un cost considerable si es té en compte la dificultats d’inversió que travessen actualment de les administracions públiques.

Val a dir que aquest cost representa la totalitat del projecte però que es realitza de manera progressiva en diversos anys, ja que la principal inversió a fer és la sensorització dels carrers. Es tracta, doncs, d’una inversió escalable, que no cal fer d’un sol cop sinó que es pot anar fent a mesura que existeix la disponibilitat pressupostària per fer-ho. 

Val a dir que el fet de disposar d’aquest sistema intel•ligent de gestió de l’aparcament també permet optimitzar els costos d’explotació, per exemple, és més fàcil detectar el frau dels conductors que no paguen. És a dir que els costos inicials d’implantació també es poden anar compensant amb l’estalvi obtingut gràcies a una millor gestió. 

 

L’exemple de San Francisco Park

El projecte d’aparcament intel•ligent de Niça segueix les passes d’un sistema que ja fa un temps que funciona a la ciutat americana de San Francisco, anomenat SF Park. En el cas de San Francisco, el sistema intel•ligent d’aparcament també es basa en sensors situats a la via pública i, a part de permetre als usuaris de trobar ràpidament una plaça d’aparcament, també permet gestionar el preu de la zona blava en funció de la demanda existent. Així, en els carrers on es detecten menys places d’aparcament el preu de la zona blava puja mentre que en aquells carrers on hi ha moltes places d’aparcament lliures s’ofereixen preus més econòmics. 

Amb aquest sistema s’aconsegueix que siguin els propis usuaris qui decideixin d’evitar accedir al centre ciutat amb cotxe i optin per aparcar en punts més perifèric i fer el tram final del trajecte a peu o amb transport públic. 

Podeu consultar més informació sobre el SF Park en aquest enllaç

 

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal