Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 28/02/2013
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Voluntariat per la seguretat viària i la mobilitat sostenible

 

Barcelona repeteix el projecte “cooperants viaris”, iniciat l'any 2012, amb 8 joves amb Síndrome de Down que vetllaran per la seguretat viària a les escoles

La participació de voluntaris a les escoles és clau per a l'èxit dels projectes de seguretat viària i mobilitat que es duen a terme a les escoles

 

 

Aquest mes de febrer l'Ajuntament de Barcelona ha iniciat, per segon any consecutiu, el projecte “Cooperants viaris” al districte de Sarrià – Sant Gervasi. Aquest projecte es dur a terme amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona, la Fundació Catalana de Síndrome de Down i la Fundació Abertis i s'aplica a diverses escoles del districte: l'Escola Sagrat Cor – Sarrià, l'Escola Dolors Monserdà-Santapau i EBM L'Oreneta, l'Escola Poeta Foix i l'Escola Lys. 

El principal objectiu del projecte és que diversos joves d'entre 18 i 25 anys amb Síndrome de Down s'encarreguen de vetllar per la seguretat viària a l'entorn de les escoles. La seva tasca consisteix a observar el comportament dels usuaris de la via i detectar aquelles conductes que puguin posar en risc la seguretat, tant dels conductors com dels infants i joves que accedeixen a l'escola. Els 8 joves participants malgrat tenir Síndrome de Down, no tenen cap impediment per a dur a terme la tasca que tenen encomanda. 

A part de millorar la seguretat viària a l'entorn escolar, el projecte també pretén afavorir la integració laboral d'aquests joves. Tots ells tenen un contracte laboral per a dur a terme la tasca de Cooperant Viari, cosa que contribueixi a millorar la seva autonomia personal i la seva ocupabilitat. Val a dir que abans d'iniciar la seva tasca com a cooperants viaris, tots els joves han rebut un curs de formació impartit per la Guàrdia Urbana de Barcelona per formar-los en aspectes específics de la seguretat viària. 

Vídeo emès per l'Ajuntament de Barcelona el 14/02/2013

El projecte Cooperants Viaris és un bon exemple d'un aspecte que cada vegada estar més present en les accions per treballar la seguretat viària que és la col·laboració amb el tercer sector social i el voluntariat. Tot seguit us mostrem alguns altres projecte d'arreu del món que combinen el binomi voluntariat i seguretat viària. 

 

Gent gran implicada en la seguretat viària

L'entorn de les escoles és un dels espais on més consciència existeix per tal de preservar la seguretat viària. El gran moviment de persones, nens i nenes i vehicles que es produeix durant els moments d'entrada i sortida de les escoles fa que sigui un moment especialment sensible des del punt de vista de la seguretat viària. Per aquest motiu molt sovint la policia local s'encarrega de gestionar la mobilitat en en els moments d'entrada i sortida de les escoles, però en d'altres escoles també s'ha optat per crear grups de voluntaris que vetllen per la seguretat de vianants i conductors. 

Un bon exemple el trobem a Castelló de la Plana on des de fa temps s'està treballant amb grups de voluntaris formats per gent gran i que vetllen per la seguretat viària a les escoles en un projecte anomenat “Voluntaris de protecció escolar”.  L'any 2011, per exemple, el grup estava format per 40 voluntaris que van col·laborar amb 17 escoles del municipi. El projecte ja compta amb una àmplia trajectòria ja que es va posar en funcionament l'any 2002. 

Com en el cas dels Cooperants viaris de Barcelona, aquest projecte, a part de millorar  la seguretat viària, també té un component social ja que pretén afavorir un envelliment actiu de les persones grans, oferint-los la possibilitat de sentir-se útils realitzant una tasca d'allò més necessària a les escoles. A més a més, la presència diària dels voluntaris a les escoles acaba propiciant que els nens i nenes i les famílies estableixin una bona relació amb els voluntaris cosa que contribueix a enriquir la participació dels voluntaris. 

Imatge dels voluntaris de protecció escolar

 

El projecte de voluntaris de protecció escolar es va poder conèixer durant les passades jornades de seguretat viària que va organitzar l'Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans del 10 al 14 de desembre de 2012.

 

Un camí escolar amb participació de voluntaris

Una experiència similar a la de Castelló de la Plana la podem trobar a Cabrera de Mar. L'any 2008 s'hi va implantar un camí escolar per tal de millorar la mobilitat i seguretat viària dels alumnes des de l'entrada de l'escola a un aparcament proper (500 m.) on moltes famílies deixen els seus vehicles per anar a buscar els nens. 

Durant la posada en funcionament del camí, i per tal de reforçar les mesures d'infraestructura que es van implantar, també es va organitzar un grup de voluntaris encarregats d'informar als nens i nenes del millor recorregut per anar del pàrquing a l'escola. 

Més informació sobre aquest projecte

 

El bus a peu, voluntaris per acompanyar els nens a arribar a l'escola

Les experiències que s'han mostrat fins ara fan referència a l'entorn immediat de l'escola en els moments d'entrada i sortida dels alumnes i tenen per objectiu millorar la seguretat viària. 

Un altre aspecte interessant a treballar en l'àmbit escolar són els hàbits de mobilitat entre els infants. Moltes escoles han treballat i treballen en diverses activitats per a transmetre els valors de la mobilitat sostenible com per exemple, utilitzar mitjans de transport sostenibles, preferiblement anar a peu. I res millor per a transmetre aquests valors que portar-los a la pràctica i això és precisament el que pretén el projecte “Bus a peu”. 

Aquesta idea, que va néixer a Austràlia l'any 1992, s'ha estès per tot el món en els darrers anys. La idea és ben senzilla i consisteix en un grup de nens, acompanyats per adults, que van caminant cap a l'escola i pel camí van recollint d'altres nens. El recorregut que fa el grup està establert i existeixen diversos punts de recollida pel camí on els nens i nenes que volen afegir-se al grup esperen que aquest arribi. Amb aquesta experiència s'aconsegueix que els infants vagin caminant cap a l'escola i vagin adquirint autonomia en la mobilitat. Com que el grup va acompanyat per persones adultes els pares tenen la tranquil·litat que en tot moment el recorregut serà segur i vigilat. 

La idea del bus a peu s'ha implementat a diversos municipis catalans com per exemple, Reus,  . Molt sovint per tal de realitzar la tasca d'acompanyament i vigilància del grup de nens, les escoles o l'administració pública contracta monitors especialitzats, però en d'altres escoles s'ha optat per a fer el bus a peu amb persones voluntàries. Com en els casos anteriors, el fet que el projecte sigui format, en part, per voluntaris, és a dir, per pares o mares dels nens de l'escola, també aconsegueix un segon objectiu que és reforçar els vincles entre les famílies del centre i també incrementar la relació entre el centre escolar i les famílies. 

Val a dir que a Catalunya, la proposta del “bus a peu” no sempre ha trobat l'èxit esperat, per diversos motius. Això no significa, però, que sigui un projecte inviable i la prova la podem trobar als projectes de “bus a peu” desenvolupats en els països anglosaxons que si que han trobat una bona acollida per part d'escoles i famílies. En el següent vídeo en tenim una mostra. 

 

 

Probablement un dels èxits del “bus a peu” en el món anglosaxó, especialment a Austràlia, és que l'administració ha creat un programa d'accions per a donar-hi suport i també, perquè el projecte compta amb un paper protagonista de les famílies, donant més protagonisme al voluntariat i destinant el personal tècnic a tasques de suport. Una prova d'aquests accions de suport a la creació de “busos a peu” la trobem en diversos manuals que donen consell de com implantar-los:

 

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal