Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 19/02/2013
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Compartir és viure... i estalviar

Avui en dia ja podem trobar sistemes per a compartir desplaçaments, compartir cotxe, compartir pàrquing o compartir taxi

La popularització de les aplicacions mòbils i la possibilitat d'estalviar diners està popularitzant aquest tipus d'iniciatives

 

Diu la dita popular que compartir és viure. Aquesta frase, tantes vegades repetida, sembla que està vivint una nova reinterpretació ja que en els darrers anys s'estan impulsant un gran nombre de projectes de consum col·laboratiu en tots els àmbits de la societat. I és que compartir és viure, però si es fa bé, també por voler dir estalviar temps i diners. 

Dos factors importants que estan impulsant aquest tipus de projectes són, per una banda,  l'impuls de l'anomenat Social web, és a dir de tot un conjunt d'aplicacions que permeten posar en contacte a persones amb interessos comuns gràcies a Internet. Per altra banda la crisi econòmica també està impulsant a moltes persones a replantejar els seus hàbits de consum i a cercar noves opcions que fins al moment havien estat o inexistents o molt residuals. 

De projectes de consum col·laboratius en trobem en un gran nombre d'aspectes de la nostra vida quotidiana, n'existeixen per a compartir o intercanviar pis, per a intercanviar roba o objectes, per a conèixer gent, per a intercanviar serveis, per a practicar idiomes, per a finançar projectes i, es clar, també hi ha una gran quantitat de serveis vinculats a la mobilitat. En el lloc web http://www.consumocolaborativo.com/ podem trobar un gran nombre de projectes d'aquest estil entre els que també destaquen projectes vinculats a la mobilitat i el transport. En el següent article en mostrem alguns exemples.

 

Carpooling, un sistema de per compartir desplaçaments que va a l'alça

Aquest servei permet a un propietari d'un vehicle compartir un viatge amb altres usuaris que realitzin el mateix trajecte. L'avantatge de fer-ho és que també es comparteixen les despeses del viatge reduint els costos de manera substancial. Aquest és un dels serveis més coneguts i difosos actualment ja que porta uns quants anys de funcionament. Algunes de les empreses més conegudes que ofereixen aquest servei són: www.compartir.org, www.carpooling.es, www.blablacar.es o www.amovens.com

Es tracta d'un tipus servei que ha experimentat un creixement important en els darrers anys. Segons l'empresa Carpooling, a Espanya el nombre d'usuaris registrats al servei, tant per oferir places en els seus vehicles o per cercar desplaçaments, ha augmentat un 230% en el darrer any. Actualment l'empresa permet el desplaçament en cotxe compartit a un milió de persones a Espanya i Europa. 

Un dels àmbits on s'està utilitzant més el carpooling és en l'àmbit empresarial. Segons un estudi de l'Observatorio del Vehiculo de Empresa del 2012 les empreses que ja utilitzen o promouen algun sistema de carpooling és de l'11% i un 31% planegen fer-ho en un futur. Això suposa un increment respecte l'any 2011 en que un 10% de les empreses tenien implantat algun sistema de carpooling i només un 4% es plantejaven fer-ho en un futur. 

Per la seva banda, l'empresa catalana Compartir.org ja ha implantat la seva plataforma per a compartir cotxe en més de 100 entitats, tant a Catalunya com a la resta de l'Estat espanyol. 

Un cas d'èxit del sistema de carpooling el podem trobar a la Universitat del País Basc, on s'ha implantat recentment la plataforma de l'empresa compartir.org. La iniciativa s'ha avaluat en el marc d'un projecte europeu CIVITAS on participa la ciutat de Donostia i s'ha posat de manifest que en el conjunt de desplaçaments generats en l'àmbit de la Universitat del País Basc, un 25% es realitza amb cotxe compartit. A més a més la Universitat ha desenvolupat una política de promoció de la ocupació dels vehicles, creant places d'aparcament específiques per a vehicles d'alta ocupació

A part de l'àmbit laboral o universitari l'empresa Compartir.org ha posat en funcionament un nou servei de carpooling orientat als seguidors d'un equip de futbol que els permet d'accedir a l'estadi compartint un vehicle i així compartint el cost del desplaçament i de l'aparcament. Aquest servei es gestiona a través del lloc web compartirfutbol.com

 

Slugging, o com utilitzar els carrils d'alta ocupació

Probablement un dels sistemes de mobilitat col·laborativa més curiós el trobem als EEUU i s'anomena slugging. Consisteix en compartir vehicles per tal d'augmentar el nombre d'ocupants d'un vehicle i així poder utilitzar els carrils d'alta ocupació que són molt comuns a les grans ciutats americanes.  

El slugging funciona de la següent manera: la gent interessada a realitzar un trajecte pel carril d'alta ocupació s'espera en un punt concret de la via pública, proper a l'entrada del carril VAO i els conductors que viatgen sols poden fer pujar les persones necessàries per a poder accedir al carril d'alta ocupació. Per tal de saber quin són els punts de recollida de persones existeix el lloc web http://www.slug-lines.com/

En el següent vídeo es mostra un exemple d'un dels sistemes slug que funciona a la ciutat de Washington. 

 

Carsharing, compartir la propietat del vehicle

Una altra modalitat de mobilitat compartida és el carsharing. A diferència del carpooling on es comparteix el desplaçament i el seu cost, en el carsharing es comparteix el vehicle i el seu cost de manteniment. La idea original d'aquest sistema és que diversos usuaris es posen d'acord per a compartir la propietat d'un vehicle, fer-se càrrec del seu manteniment i poder-lo utilitzar quan el sigui necessari. És un servei idoni per a aquelles persone que necessiten disposar d'un cotxe de manera puntual i que no els surt a compte tenir un cotxe propi amb tot el cost de manteniment que implica.  

A la pràctica el sistema de carsharing s'ha organitzat al voltant d'empreses gestores que ofereixen el servei com si fos una mena de lloguer de vehicles però amb més flexibilitat horària. A Catalunya existeix des de l'any 2004 un servei de carsharing gestionat per l'empresa Avancar, promogut en el seus inicis per la Generalitat de Catalunya i per l'Associació per a la Promoció del Transport Públic. Fa poc, el passat any 2012, l'empresa americana Zipcar, líder en el sector del carsharing va comprar l'empresa Avancar, fet que, segons els propis gestor d'Avancar, suposa la consolidació del servei a Catalunya i el punt de partida per a ampliar l'oferta de carsharing a d'altres ciutats espanyoles. 

També és cert que degut a la crisi econòmica l'empresa i a les dificultats d'entesa amb alguns dels ajuntaments, l'empresa ha hagut de reduir la seva oferta de vehicles i ha deixat d'operar a ciutats properes a Barcelona com Sant Cugat, Sabadell i Granollers. 

Actualment Avancar compta amb 6.000 clients, una dada que ha anat creixent a llarg de tots aquests anys, però que encara queda lluny de països amb molta més tradició de carsharing com pot ser el cas de Suïssa, amb una població similar a la catalana, on el servei de carsharing té al voltant de 75.000 clients. 

Una important innovació que s'està duent a terme en aquesta modalitat de servei és l'ús de les tecnologies mòbils per a poder oferir un servei de carsharing que no estigui vinculat a cap punt d'aparcament fixe. Gràcies als dispositius mòbils els usuaris del servei poden localitzar els vehicles del servei més propers a la seva posició, reservar-los i utilitzar-los. Aquesta possibilitat  dóna molta més flexibilitat al servei cosa que en millora l'atractiu de cara als seus usuaris. 

En el següent vídeo es pot veure com funciona aquest servei que ja està oferint l'empresa  car2go a diferents ciutats europees:

 

 

Carsharing entre particulars, o com treure rendiment al cotxe

A part de les empreses de carsharing, s'estan començant a popularitzar els serveis de carsharing entre particulars, o millor dit, de lloguer de vehicles entri particulars. Aquesta iniciativa parteix del fet que moltes persones propietàries de vehicles no l'utilitzen de manera intensiva i el vehicle es passa molt de temps aturat. Mitjançant aquests serveis  s'optimitza el temps d'ús del vehicle i els propietaris poden treure'n un petit rendimient econòmic. Probablement les iniciatives més conegudes en aquesta modalitat siguin actualment www.socialcar.com i www.movomovo.es

 

I també compartir pàrquing

Una modalitat de consum col·laboratiu que s'ha començat a popularitzar en els darrers anys és el parksharing o pàrquing compartit. Igual que amb la modalitat de cotxe, aquesta modalitat permet que els propietaris d'una plaça d'aparcament puguin llogar-la a d'altres usuaris quan no està ocupada pel propi propietari de la plaça, però per una franja horària concreta. 

A Catalunya, una empresa que ofereix aquest servei és, també, compartir.es a través del lloc web http://compartirparquing.org/, que a través de la seva plataforma web permet posar en contacte possibles usuaris i propietaris de places de pàrquing. 

Així mateix, recentment s'ha posat en funcionament un nou servei a la ciutat de Barcelona anomenat http://www.wesmartpark.com/ que ofereix, també, places d'aparcament compartit a preus més reduïts. El sistema va una mica més enllà ja que controla també tota la gestió d'accés a l'aparcament i recerca de la plaça correcta d'estacionament. El sistema funciona mitjançant dispositius electrònics de reconeixement de vehicles que permeten als usuaris del servei accedir als aparcaments que han reservat prèviament. En el següent vídeo es pot veure com funciona aquest tipus de servei:

 

L'aparcament compartit ofereix avantatges, tant per a propietaris com per a usuaris. Els primers poden treure una rendibilitat econòmica dels seus pàrquings mentre que els segons poden trobar plaça d'aparcament de manera ràpida i segurament amb un cost inferior al dels aparcaments públics. 

 

La última incorporació al consum col·laboratiu en mobilitat, compartir taxi

Les possibilitats de compartir recursos i estalviar diners en l'àmbit de la mobilitat no s'acaben en compartir cotxe o pàrquing; també han començat a sortir iniciatives per a compartir taxi. L'aplicació mòbil JoinUpTaxi permet reservar un taxi a la ciutat de Barcelona com ho fan moltes d'altres aplicacions, però també ofereix la possibilitat de contactar amb d'altres persones que tenen previst realitzar trajectes similars en taxi i els permet compartir els costos del viatge. 

L'aplicació, que es va posar en funcionament el passat mes de setembre de 2012 va aconseguir en dos mesos 150 taxistes adherits i 2.000 descàrregues. 

Una aplicació similar anomenada Fare/Share NYC permet compartir taxi a la ciutat americana. En el següent vídeo es pot veure quin és el seu sistema de funcionament:

 

 

Qüestió de confiança

Un dels aspectes que més reticències genera alhora de realitzar alguna acció de consum col·laboratiu és el fet de no conèixer a la persona amb qui hem de col·laborar. Per exemple, en el cal del carpooling, el fet de compartir un trajecte amb persones desconegudes pot generar una certa desconfiança a les persones implicades. 

Per tal de superar aquesta manca de coneixement i, per tant, manca de confiança, la majoria de sistemes de consum col·laboratiu incorporen sistemes d'avaluació dels usuaris que permeten donar una idea aproximada de quin és el perfil de la persona amb la qui col·laborarem. Seguint amb l'exemple del carpooling, al finalitzar un trajecte concret tant el conductor com el o els passatgers poden valorar el comportament de la resta de persones. A mesura que es van realitzant viatges, el perfil dels usuaris es va alimentant de la opinió de la resta dels usuaris del sistema. 

D'aquesta manera s'aconsegueix que els usuaris més ben valorats tinguin més predisposició a ser triats per a col·laborar, mentre que els usuaris amb una actitud incorrecta difícilment podran tornar a compartir els seus recursos. La valoració positiva per part de la resta d'usuaris es pot traduir en petits beneficis per als usuaris que la obtenen de tal manera que s'incentiva encara més l'actitud exemplar de les persones participants en un sistema de consum col·laboratiu

 

Iniciativa privada i optimització de recursos 

Una altra característica comuna en la majoria de sistemes de consum col·laboratiu és que parteixen d'iniciatives de caire privat i que no tenen un cost directe per part de l'administració pública. El model de negoci d'aquestes iniciatives passa per optimitzar la utilització d'un recurs en concret que s'està utilitzant de manera ineficient i aconseguir un estalvi econòmic. 

Gràcies a aquesta millora de l'eficiència es genera un retorn econòmic i a partir d'aquest estalvi econòmic l'empresa gestora del servei pot obtenir un retorn econòmic que faci rendible el projecte. 

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal