Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 31/01/2013
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

La Generalitat de Catalunya anuncia mesures a la carretera C-55 per a frenar l'elevat nombre d'accidents d'aquesta via

En 10 anys s'han registrat 76 víctimes mortals en aquesta carretera

El territori demana que a part de millores puntuals, també es prioritzi el desdoblament de la via

 

 

La carretera C-55, al seu pas per la comarca del Bages, és una de les que més accidentalitat registra. En els darrers 10 anys s'hi han produït 76 víctimes mortals per culpa dels accidents de trànsit, i aquest darrer any 2012, el nombre de morts ha estat especialment preocupant amb 15 víctimes. 

Els motius d'aquesta alta accidentalitat de la C-55 són, principalment, que es tracta d'una carretera molta transitada, amb trams que registren intensitats viàries de fins a 30.000 vehicles al dia. A més a més la carretera té trams amb forts pendents que creen canvis de resant i que dificulten la visibilitat. 

Per tal de millorar la seguretat viària d'aquesta carretera la Generalitat de Catalunya ha iniciat tot un paquet d'actuacions urgents que suposaran una inversió de 1,2 M€ i que es concentren principalment en dos trams:

 

  • Millores a l'entorn del nus de Sant Pau a Manresa. En aquest tram s'actuarà, per una banda per a millora la intersecció amb la carretera C-1411z, creant un carril d'acceleració per als vehicles que s'incorporen a la C-55 provinents d'aquesta via. També s'hi actuarà en la construcció d'un tram de barrera de formigó de 530 des de la pujada de Bufalvent fins a la cruïlla amb la C-1411z, incloent el pont sobre el Cardener i el pont existent sobre el ferrocarril. 

 

  • Redistribució de carrils al tram de Castellbell i el Vilar. El tram on s’actuarà al  terme de Castellbell i el Vilar s’inicia uns 150 metres després de la boca nord del túnel de Bogunyà i té una longitud d’uns 2 quilòmetres, fins poc abans del pas sota el pont de l’enllaç amb la  C-16. En aquest àmbit, la principal millora que s’aplicarà és la redistribució dels carrils, de manera que, en tot l’àmbit, se separaran els sentits de circulació amb un espai zebrejat, d’amplada variable, amb línia blanca continua amb ressalts i ulls de gat per afavorir la visió nocturna.

 

 

Així, en el tram més pròxim al túnel, es disposaran dos carrils en sentit Manresa i un en sentit Abrera –actualment són dos en sentit Abrera i un en sentit Manresa. En el tram més pròxim a l’enllaç amb la C-16, s’eliminarà un carril addicional i es milloraran les condicions de seguretat viària en aquest tram on conflueixen una corba a esquerres, els carrils de desceleració i d’acceleració de l’enllaç amb la BV-1123 i un canvi de rasant.

Aquestes millores es complementaran amb tasques de pavimentació, senyalització vertical i senyalització horitzontal. La inversió suma 300.000 euros.

En el següent enllaç es pot veure la informació publicada a la nota de premsa de la Generalitat de Catalunya 

 

L'any 2010 ja es va fer una actuació de millora de la seguretat viària

L'actuació iniciada aquest mes de gener per part de la Generalitat se suma a la que ja es va realitzar l'any 2010 i que també es va fer per tal de reduir l'accidentalitat de la C-55. En aquella ocasió es va actuar al voltant del quilòmetre 27 de la carretera, un punt amb una important concentració d'accidents. 

L'actuació duta a terme també va consistir en la creació d'una separació dels sentits de circulació amb una barrera de formigó. També en van canviar els límits de velocitat, fent-los més restrictius, es van crear nous carrils d'incorporació o sortida en els encreuaments i es va reforçar la separació dels carrils amb doble línies continua, allí on no es va posar la barrera de formigó. 

 

Desdoblament de la C-55

A part d'aquestes actuacions de tipus pal·liatiu que s'estan duent a terme aquest any 2013 i les que ja es van realitzar l'any 2010 també existeix la proposta de realitzar el desdoblament de la C-55 en el tram que va de Manresa a Castellvell i el Vilar (14,6 km).

Aquesta actuació està inclosa en l'actual PDU de la plana del Bages, un document aprovat l'any 2006 i que ja qualificava l'actuació com de màxima prioritat. Actualment se n'ha fet un estudi informatiu que estima el cost de l'actuació en uns 270 M€

També es tracta d'una actuació prioritària per la Generalitat de Catalunya, ja que en paraules de l'anterior Conseller de Territori i Sostenibilitat, el Sr. Lluís Recoder, es tracta d'una infraestructura de “màxima prioritat”. Tot i això les dificultats actuals per a realitzar qualsevol inversió pública fan preveure que les previsions de construcció del desdoblament s'allarguin més del previst. 

 

La ciutadania s'ha organitzat amb la Plataforma No més morts a la C-55”

Els nombrosos accidents de trànsits que han tingut lloc a la C-55 els darrers anys han provocat que a societat civil del Bages s'organitzi creant la plataforma ciutadana No més morts a la C-55, una plataforma que ha aconseguit mobilitzar una part important dels veïns i veïnes del Bages, així com d'associacions de veïns del territori. 

La Plataforma ha decidit iniciar concentracions de protesta i talls de la carretera C-55 cada vegada que es produeixi un accident mortal. Per altra banda també es demana al govern de la Generalitat de Catalunya que s'impulsi el més aviat possible la construcció del desdoblament de la C-55 o també la gratuïtat de la C-16 que permetria canalitzar una part del trànsit cap a aquesta via, actualment de peatge. Aquesta segona demanda encara es veu més argumentada veient que la intensitat del trànsit a la C-16 ha disminuït força en els darrers anys, passant dels 20.848 vehicles / dia de l'any 2007 als 15.223 de l'any 2012.

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal