Última actualització 07/12/2012

L'AMTU demana a les administracions públiques que no redueixin la seva aportació al transport públic urbà

La Generalitat de Catalunya ha manifestat la seva voluntat de mantenir la inversió de l'any anterior en el Contracte-Programa en el transport públic urbà de la 2a corona metropolitana.

L'aportació estatal al Contracte - Programa de l'ATM es reduirà en un 50%, quedant en aproximadament 100 M d'€

El passat divendres 30 de novembre es va reunir, al Centre Cultural La Marineta de Mollet del Vallès l'Assemblea General de l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU). En la benvinguda de l'Assamblea, l'alcalde de Mollet, Josep Monràs, va posar èmfasi en "la necessitat que l'AMTU alci la seva veu per reivindicar el que és just i necessari en matèria de transport a la 2a corona metropolitana".

El president de l'AMTU i alcalde de Granollers, Josep Mayoral va fer referència en la seva salutació a la complicada situació econòmica que viu el país, que ha portat a una dràstica reducció de viatgers en transport urbà i interurbà, i de les aportacions que tant la Generalitat com el govern de l'estat fan al transport públic.

El president va qualificar l'actual llei de transport com a "poc satisfactòria, perquè no ajuda a buscar solucions mancomunades ni al finançament per part dels ajuntaments". Per aquest motiu, "l'AMTU ha de ser capaç de ser un instrument al servei dels consistoris, compartint bones pràctiques en matèria de transport i cercant noves maneres de treballar per tal de fidelitzar els usuaris del transport i fer-lo més eficient". Per últim, va expressar la voluntat de l'AMTU d'aconseguir que de cara al 2013 no es redueixi encara més l'aportació de la Generalitat al transport de la 2a CM per mitjà del Contracte-Programa, que actualment és de 5 milions d'euros. Entre els objectius hi ha també "enfortir el paper de l'AMTU com a receptors de coneixement, fent estudis per conèixer la realitat i aportar solucions. Així mateix, seguirem participant en el debat públic de planejament de les infraestructures, enfortint el nostre paper com a lobby de pressió en matèria de transport. En temps de crisi ens hem d'enfortir com a col·lectiu".

El director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va ser l'encarregat de cloure l'assemblea. En la seva intervenció va deixar clar que "en un moment de crisi en què l'estat ha reduït la seva partida de 200 milions d'euros a només 94 milions per al 2013, la Generalitat no només ha mantingut sinó que ha augmentat la inversió en transport públic, perquè el considerem dins de les polítiques socials com una branca imprescindible de l'estat del benestar, i ha manifestat la seva voluntat de mantenir l'aportació a la segona corona mitjançant el Contracte-Programa, que actualment està vora els 5 milions d'euros".

Durant la seva intervenció va posar èmfasi en la creació de l'anomenada T-Mobilitat, que està previst que entri en funcionament el 2014 i que, en paraules de Font "resultarà una revolució". Es tracta d'un nou sistema sense contacte que permetrà a l'usuari pagar en funció de l'ús que faci del transport. "Suposarà un canvi de mentalitat de l'usuari i un canvi en la gestió del transport, oferint un servei de més qualitat i que ens permetrà conèixer amb detall com i quan es mou la ciutadania", segons Font, que va assegurar que "cal millorar la informació a l'usuari, que les infraestructures responguin a la demanda real del territori i oferir tarifes equitatives que permetin l'accés al transport de tots els col·lectius".

Durant l'assemblea es van aprovar les directrius del programa d'actuacions per al 2013. Entre d'altres projectes hi ha l'elaboració de diversos estudis. Els més destacats són:

• 4a Enquesta de Mobilitat Interurbana a l'àmbit AMTU – EMIA2013.
  • Aplicació de serveis a la demanda en municipis de l'àmbit AMTU (taxi, microbús,...)
  • Crear un Catàleg de Serveis que serveixi als ajuntaments per tal d'elaborar els seus suggeriments als diferents Plans directors
  • Auditoria de com es dóna la informació als usuaris del Transport Públic Urbà i quina utilització fan els operadors de les xarxes socials
  • Estudi que avaluï què ha suposat per als municipis adherir-se al sistema tarifari integrat de l'ATM. És la 2a part del que ja es va fer el 2006 i que presentava una hipòtesi per al 2011.

A més es seguiran organitzant els programes Viatjo amb Tu, Amb tu hi vaig segur, la gestió de la targeta T-12 i la seva possible ampliació per a l'any vinent.