Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 19/11/2012
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Conveni per elaborar el Pla de Mobilitat de la Conca d'Òdena

El vicepresident tercer de la Diputació de Barcelona, Josep Llobet, i el president de la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d'Òdena, Marc Castells, també alcalde d'Igualada, han signat avui un conveni de col•laboració per elaborar el Pla de Mobilitat Urbana als municipis de la Mancomunitat. És l'oportunitat de realitzar un pla d'àmbit territorial supramunicipal, útil per a uns municipis que constitueixen un territori funcional comú des del punt de vista del sistema de transport i de les relacions de mobilitat que s'hi estableixen

 

El Pla de la Mancomunitat de la Conca d'Òdena afecta als municipis de Castellolí, Igualada, Jorba, Òdena, la Pobla de Claramunt, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del camí, que en conjunt apleguen una població de 65.354 habitants. Segons el conveni, l'elaborarà la Diputació de Barcelona, a través de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat, i serà aquesta institució qui finançarà el 75 % del seu cost, calculat en 120.000 €. Així, la Diputació hi aportarà 90.000 €, mentre que la Mancomunitat es farà càrrec dels 30.000 € restants.

Els objectius principals del treball són analitzar i caracteritzar el sistema de mobilitat actual en l'àmbit d'estudi; realitzar una diagnosi tècnica del sistema on es posin de manifest els punts forts i febles de la mobilitat en els municipis integrants; definir el sistema de mobilitat futur; proposar mesures per potenciar la mobilitat sostenible i segura i complir amb la legislació vigent en matèria de mobilitat, i formular un programa d'actuacions que inclogui una previsió de fases de realització i de costos.

El conveni entre la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament que s'ha signat avui va més enllà de formalitzar les aportacions econòmiques, i pretén posar les bases perquè el procés de desenvolupament del Pla sigui eficient i aplicable. Per això el document també contempla aspectes com la creació d'una comissió de treball que integri representants dels diferents ajuntaments implicats en la mobilitat per realitzar la direcció conjunta del Pla; la participació de tècnics dels ajuntaments en un curs de mobilitat; o la incorporació d'aquests a laXarxa MOBAL, un lloc web dirigit als tècnics especialitzats en aquest àmbit.

L'any 2003 va entrar en vigor la Llei de Mobilitat 9/2003, que va ser la primera de tot l'Estat a tractar la temàtica de la mobilitat de manera integral i va suposar un punt d'inflexió en la manera d'enfocar el fenomen de la mobilitat per part de les administracions públiques. Un dels aspectes més importants de la Llei és que promou el desenvolupament dels plans de mobilitat urbana (PMU) com a eina per planificar i gestionar les actuacions en matèria de mobilitat i també perquè permet integrar i coordinar les polítiques urbanístiques.

Moment de la signatura del conveni entre Diputació de Barcelona i la Mancomunitat de la Conca d'Òdena

 

El 68% dels municipis obligats a realitzar un pla de mobilitat urbana compten amb el suport de la Diputació de Barcelona

El pla de mobilitat de la Conca d’Òdena també servirà per donar resposta al marc legal vigent que determina que la capital de l’Anoia, Igualada, té la obligatorietat de disposar d’un pla de mobilitat urbana. A la província de Barcelona hi ha tres normatives que tenen implicacions a nivell de mobilitat urbana: 

 

  • La Llei de la mobilitat, d’àmbit català i que obliga a tots els municipis de més de 50.000 habitants i als municipis que són capital de comarca a redactar un pla de mobilitat urbana, com és el cas d’Igualada
     
  • El Pla de millora de la qualitat de l’aire, que en l’àmbit de les zones 1 i 2 de protecció atmosfèrica es determina també la necessitat de realitzar un pla de mobilitat urbana, com a mesura per a reduir la contaminació atmosfèrica. Val a dir que les zones 1 i 2 de protecció atmosfèrica engloben un total de 40 municipis al voltant de la ciutat de Barcelona. 
     
  • El Pla director de mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona. Aquest pla, que és per l’àmbit de la RMB, obliga a les ciutats de més de 20.000 habitants a realitzar un pla de mobilitat urbana. 

 

Degut a aquestes tres normatives de referència en l’àmbit de la mobilitat actualment hi ha 56 municipis a la província de Barcelona que tenen l’obligació de realitzar plans de mobilitat urbana. D’aquests 56, 38 municipis, és a dir un 68% ja l’han realitzat o l’estan realitzant amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona. D’aquests 10 municipis ja l’han finalitzat i uns altres 28 l’estan redactant. 

Per més informació sobre els plans de mobilitat urbana a la província de Barcelona es pot consultar el següent enllaç:

http://xarxamobal.diba.cat/XGMSV/cat/estudis/estudis.asp

 

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal