Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 28/09/2012
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Les motos podran circular pel carril bus VAO de la C-58

 

També hi podran circular, a part dels busos, els turismes amb tres o més ocupants

Els vehicles amb un baix nivell d’emissions podran circular pel carril bus VAO independentment del nombre d’ocupants

 

 

Aquest mes de setembre la Generalitat de Catalunya ha fet públic el reglament d’ús del nou carril bus-VAO a la C-58 i l’entrada a Barcelona per la Meridiana, una infraestructura  que està previst que s'inauguri el proper 26 d'octubre i que hauria de permetre millorar el trànsit d’aquesta autopista que actualment registra intensitats de trànsit superiors als 150.000 vehicles diaris en alguns punts. 

Segons aquests reglament d’ús els vehicles autoritzats a circular pel carril bus-VAO seran, com és obvi, els autobusos, també els turismes amb tres o més ocupants i les motocicletes. 

Precisament en el cas dels vehicles de dues rodes, es va dubtar sobre la idoneïtat  que circulessin pel carril bus-VAO per raons de seguretat ja que el nou vial, al estar construït en altura podria suposar un perill en cas de caiguda d’un motorista. Tot i això, s’ha considerat que les mesures de contenció que si han instal•lat són prou segures per a permetre la circulació de motocicletes. 

També és destacable que el nombre final d’ocupants per a accedir al carril bus-VAO sigui igual o superior a 3. Això significa una clara aposta per a promoure l’ús compartit dels vehicles ja que en altres carrils VAO el nombre d’ocupants mínim és de 2. Aquest fet permetrà donar més fluïdesa al carril i així millorar, també, el transport públic que, de fet, és un dels principals objectiu de la infraestructura. 

Per tal de promoure l’ús de vehicles nets, el carril bus-VAO també permetrà la circulació de vehicles elèctrics o aquells que tinguin un baix nivell d’emissions contaminants. 

 

Incrementar l’ocupació mitjana dels vehicles

Actualment l’ocupació mitjana dels vehicles a la Regió Metropolitana de Barcelona és de 1,4 segons el Pla Director de Mobilitat de la RMB. Tenint en compte que el nombre mínim d’ocupants dels vehicles que circulin pel carril bus_VAO serà de 3, es preveu que els usuaris que accedeixen diàriament a la capital catalana per aquesta via, comencin a cercar alternatives per a compartir cotxe i aprofitar les millors condicions de trànsit del carril bus-VAO.

Les diferents webs de compartir cotxe poden ser una bona alternativa. Actualment molts municipis ja incorporen als seus llocs webs municipals serveis de compartir cotxe. A Catalunya un dels primers serveis de compartir el va oferir el lloc web www.compartir.org. Actualment hi ha diversos llocs web que ofereixen serveis similars: www.carpooling.es, www.amovens.com o bé www.blablacar.es

 

Nous serveis exprés de bus

Un dels aspectes que segur que millorarà molt amb l’entrada en funcionament de la C-58 serà el transport públic, que veurà com es redueix el temps de trajecte i permetrà oferir un millor servei als usuaris i, fins i tot, captar-ne de nous provinents del vehicle privat. 

Precisament aquest mes de setembre la Generalitat ha presentat una nova imatge per al transport públic interurbà a Catalunya que s’ha anomenat expres.cat. Es tracta d’un servei que agrupa les principals línies de transport públic interurbà i en les quals s’han aplicat una sèrie de millores per a crear el que es podria anomenar com un servei de transport públic interurbà d’altes prestacions, amb freqüències de pas elevades i un temps de viatge competitiu respecte al vehicle privat. 

Es tracta de serveis amb molt poques parades, molts d’ells només amb les parades d’origen i destí i que tenen com a principal objectiu oferir alternatives de transport competitives entre ciutats importants i que tenen una alta demanda de mobilitat entre elles. 

La posada en funcionament del carril bus-VAO permetrà que el proper 29 d’octubre ja es posin en funcionament quatre d’aquestes línies, les que comuniquen ciutats del Vallès amb Barcelona, concretament les línies de Sabadell, Terrassa, Ripollet i Cerdanyola del Vallès i que aprofitaran la millora del carril bus-VAO per a accedir amb més rapidesa a la capital catalana. 

 

 

Normativa existent

Un dels aspectes més qüestionable de la normativa d’ús del carril bus-VAO és el fet que hi pugui circular motocicletes. La normativa existent en la Llei de trànsit estableix que els carrils VAO poden ser utilitzats per motocicletes i turismes, així com per autobusos. En el reglament no s’especifica el nombre mínim d’ocupants, deixant aquesta decisió a l’autoritat competent en la gestió de la infraestructura. Val a dir, però, que aquesta normativa és aplicable per als anomenats carrils VAO, és a dir, carrils destinats a vehicles d’alta ocupació, però que no necessàriament haurien de ser destinats al transport públic. 

Per altra banda la Llei de trànsit també fa referència als carrils bus que es considera un carril exclusiu per al transport públic, i en determinades circumstàncies, també per al taxi, i que té com a principal objectiu donar prioritat al transport col•lectiu per sobre del privat. 

Aquestes dues definicions, força clares, totes dues, tenen certes contradiccions si les agrupem en un sol concepte com és el carril bus – VAO, ja que per una banda es pretén donar prioritat i fluïdesa al transport públic excloent la resta de mitjans de transport, però per l’altra també es permet la circulació de turismes i motocicletes que poden suposar una trava a la fluïdesa del transport col•lectiu si el trànsit també és intens pel carril bus-VAO. 

La manca de regulació específica pel concepte de carril bus – VAO, deixa un marge força ampli a la interpretació de cada autoritat gestora de la infrastructura i es poden establir criteris més favorables al transport públic o més favorables als vehicles d’alta ocupació ja que la regulació existent no marca uns criteris tècnics clars al respecte. 

 

 

Com funcionen altres carrils bus VAO?

Si agafem de referència d’altres carrils bus-VAO, a Espanya, el que fa més temps que es troba en funcionament és el que es troba a l’autovia A-6 a l’entrada a Madrid, al nord-oest de la ciutat. Aquest carril té 20 quilòmetres de longitud i hi poden circular, a part dels autobusos, els vehicles amb més de dos ocupants. En el darrer tram, és a dir, del punt quilomètric 7,3 a la ciutat de Madrid també es permet la circulació de motocicletes. 

Als Estats Units, que és un dels països amb més tradició en la implantació d’aquest tipus d’infrastructura i també on més carrils d’alta ocupació existeixen,  la llei federal permet que puguin circular motocicletes pel carril VAO. En aquest cas, la principal raó per permetre la circulació de motocicletes és per motius de seguretat ja que, segons s’exposa a la llei, és més segur per a les motos la circulació pel carril d’alta ocupació, on el trànsit és fluid, que no pas per un carril congestionat on cal aturar-se constantment. 

Tot i aquesta llei federal, els Estats tenen la potestat de suprimir aquesta possibilita i limitar la circulació només a vehicles d’alta ocupació i transport públic. 

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal