Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 16/07/2012
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

La Generalitat i l’ATM implantaran un nou sistema tarifari per tal d’unificar tots els títols de transport en un de sol

Un únic títol de transport, anomenat T-mobilitat substiturià progressivament els 84 títols de transport que ofereix actualment l’ATM

Durant l’any 2013 s’espera poder adjudicar el contracte i al 2014 es preveu que el sistema comenci a funcionar amb algunes proves pilot

 

 

Aquest mes de juliol el conseller de Territori i Sostenibilitat Lluís Recoder ha anunciat la futura implantació d’un nou sistema d’integració tarifària a la xarxa de transport públic integrada dins de l’ATM. 

El nou sistema es basarà en una tecnologia de comunicació sense contacte, és a dir, els usuaris podran accedir al transport públic només apropant la targeta a un lector sense necessitat d’introduir les targetes amb banda magnètica als lectors, tal i com es fa amb els títols actuals. 

La tecnologia sense contacte es podrà incorporar en diversos suports, com per exemple una targeta de PVC de format similar a les targetes de crèdit o bé en d’altres dispositiu electrònics com per exemple els telèfons mòbils. En aquest segon cas, el sistema estarà adaptat per a tots els telèfons que portin incorporada la tecnologia Near Field Communication (NFC). 

Aplicacions de la tecnología NFC en l’àmbit del transport públic 

Segons les previsions de la Generalitat i de l’ATM durant el proper any 2013 s’adjudicarà el contracte i durant el 2014 s’espera que el sistema comenci a funcionar amb algunes proves pilot. 

D'altres ciutats europees, com per exemple, Londres, també estan treballant intensament per a posar en funcionament un sistema de pagament sense contacte. De fet, la capital britànica tenia la intenció d'inaugurar el nou sistema de ticketing amb motiu dels Jocs Olímpics d'aquest estiu, però dificultats en la infraestructura de dades i la coordinació amb la informació bancària han aconsellat endarrerir la inauguració per l'any 2013. 

NFC metro Londres

Al Transport Public de Londres també s'està treballant per a implantar aquesta tecnologia l'any 2013

 

 

T-Mobilitat: Unificar tots els títols de transport en una sol títol

Un dels principals avantatges que implicarà el nou sistema de pagament del transport públic serà que permetrà unificar tots els diferents títols de transport actuals, fins a 84 en el cas de la ATM de Barcelona, en un únic títol anomenat T-Mobilitat. Gràcies a la nova tecnologia de validació, el sistema anirà comptabilitzant el nombre i tipus de viatges de cada usuari i així s’aniran aplicant descomptes a mesura que augmenti la freqüència d’us del transport públic. 

Per a l’usuari habitual del transport públic aquest nou sistema suposarà certs avantatges, com per exemple tarifes més econòmiques en funció de l’ús i el fet que no caldrà pagar per avançat els títols de transport sinó que es cobrarà el viatge en el moment en que es produeix. Es podria dir que cada usuari disposarà del seu propi sistema de tarificació adaptat al seu grau d’ús del transport públic. 

A més a més, a mesura que el nou sistema de validació es vagi implantant a tot el territori català, es podran anar integrant diversos serveis dins de la T-mobilitat, fins a consolidar un únic sistema tarifari per al transport públic a Catalunya. 

També  es mantindran les bonificacions socials que s’apliquen actualment a diversos col•lectius com els jubilats, famílies nombroses, aturats, etc, amb l’afegit que amb el nou sistema es podran aplicar d’altres d’altres ajudes a col•lectius més concrets i amb més facilitat de gestió. 

Per tal d’adquirir un títol de transport públic, l’usuari disposarà de dues modalitats de pagament: prepagament i postpagament. 

En la modalitat de prepagament l’usuari haurà d’adquirir un títol de transport abans d’accedir al servei, tal i com es fa actualment. En aquest cas podrà adquirir una targeta de cartró, destinada als usuaris esporàdics i que no comptarà amb cap tipus de bonificació per ús. En el cas dels usuaris habituals, es podran adquirir targetes de PVC que permetran acumular descomptes en funció de l’ús. 

En la modalitat d’ús de post-pagament, l’usuari disposarà d’una targeta de PVC o d’altres dispositius com el telèfon mòbil i haurà de vincular el títol de transport a un compte bancari de tal manera que es cobrarà el preu del viatge en el mateix moment en que aquest es realitza. Aquest sistema també permetrà anar acumulant descomptes en funció de l’ús. D’aquesta manera s’espera fidelitzar els usuaris del transport públic  ja que els preus resulten molt més atractius per a aquells usuaris que realitzen més viatges en transport públic. 

 

Serveis personalitzats, d’usuari a client

A part de simplificar molt el sistema tarifari de cara a l’usuari, i oferir descomptes en funció de l’ús, la nova tecnologia obre les portes a nous serveis que fins ara no era possible aplicar i que permetran oferir prestacions i ofertes molt més adaptades a la demanda real dels usuaris. 

Fins al moment el sistema de validació de títols de transport només permetia conèixer el nombre de viatges realitzats i el seu punt d’inici i de finalització en alguns casos, però amb el nou sistema de validació es podran conèixer els hàbits de mobilitat de cada usuari i això permetrà oferir un millor servei i una major orientació a cada públic específic. 

A més a més, el fet que el telèfon mòbil sigui el dispositiu de pagament també obre les portes a la creació de paquets de serveis que combinin diversos productes, com per exemple la compra d’entrades per a espectacles amb descomptes si es combina l’accés al recinte amb transport públic, o serveis d’informació específics als usuaris en funció dels seus viatges més habituals. 

 

Millor gestió i estalvi de costos de manteniment 

De cara als operadors del transport públic i dels gestors de la xarxa, el nou sistema també ofereix grans oportunitats. Gràcies a la validació que l’usuari farà tant a l’entrada com a la sortida dels serveis de transport públic interurbans, es podrà conèixer en tot moment la matriu d’origen i destí, la qual cosa permetrà millorar el coneixement de la mobilitat en transport públic de la població i adaptar l’oferta de transport a la demanda real de cada moment. 

La implantació del sistema també permetrà estalviar recursos en el manteniment de les màquines expenedores de bitllets i en les màquines de validació. Les màquines de validació del nou sistema, al no tenir elements mecànics, fa que tingui un cost de manteniment menor i en el cas de les màquines de bitllets, si l’usuari ja disposa d’una targeta permanent o del seu propi telèfon mòbil, també es minimitza l’ús de les màquina de venta de bitllets. 

Per últim també s’espera augmentar els ingressos ja que el sistema permet un major control del frau per una utilització indeguda dels títols de transport públic i també perquè es preveu incorporar publicitat a les noves targetes de transport públic. 

 

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal