Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 10/04/2012
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Montmeló estrena estació i obre dos nous carrers gràcies al cobriment de les vies

El passat 9 d'abril es va inaugurar la nova estació de Montmeló i el soterrament d'un tram de la via que anteriorment dividia el municipi en dues parts. En l’acte d’inauguració, que va tenir lloc vora les cinc del matí, moment en el que va arribar el primer tren de rodalies, va comptar amb la presència de nombroses autoritats, com l’alcalde, el Sr. Antoni Guil, diversos regidors del municipi i representants d’Adif. L’obra forma part dels treballs que està duent a terme el Ministeri de Foment per tal de completar la línia ferroviària de l’AVE entre Barcelona i la frontera francesa, únic tram que falta per completar la connexió amb la línia d’alta velocitat francesa que connecta amb Paris. 

L’estació de Montmeló, recentment inaugurada, és considerablement més àmplia que l’anterior i ofereix millors accessos als seus usuaris. Compta amb una superfície total de 1250 metre quadrats i permetrà millorar el seu funcionament en moments de gran afluència de viatgers, com per exemple durant la celebració de les curses automobilístiques al circuit de Montmeló. Pel que fa al cost, el conjunt d’actuacions realitzades a Montmeló han suposat una inversió de 105 milions d’euros. 

La nova estació de Montmeló i el cobriment de més de 1.300 metres de vies  significa, també una millora per a la xarxa de Regionals de Barcelona i dels serveis de  mitja distància de RENFE, que circulen per aquest eix ferroviari. Ara bé, l’actuació sobretot implica una millora per a la vialitat del municipi que permetrà connectar barris que ara restaven separats per la via del tren. 

El soterrament ha permès obrir dos nous carrers, el C/Josep Tarradellas i el C/ Lluís Companys, que permetran millorar la fluïdesa del trànsit i de la mobilitat dels barris de l’oest del municipi. De fet, l’obertura d’aquests dos carrers estava prevista per més endavant dins del projecte d’integració que es realitzarà properament, però l’acord entre ADIF, l’Ajuntament de Montmelò i la col•laboració dels veïns afectats ha permès avançar els treballs necessaris i incloure l’obertura d’ambdós carrers en el projecte del soterrament. 

Així mateix també es realitzarà en breu la urbantizació de la plaça de l’entorn de la nova estació entre els carrers Primer de Maig i Sant Crist i que marcarà els criteris urbanístics que guiaran el desenvolupament del nou espai públic que es guanya amb el soterrament, un gran vial que vertebrarà el municipi i que es dirà Rambla de la Via Augusta, recordant el paper històric de Montmeló com a via de pas del corredor del Mediterrani, ja des de l’època dels romans. 

 

Reivindicació municipal i veïnal pel soterrament

L’any 2006 va ser un any clau en la definició de les obres de la línia de l’AVE al seu pas de Montmeló. En el projecte inicial el Ministeri de Foment només s’incloïa  el soterrament de la via ferroviària en un tram de 150 metres, el que suposava mantenir la barrera històrica del municipi. Per tal de canviar les previsions del Ministeri de Foment, tant l’Ajuntament de Montmeló com un nombrós grup de veïns van iniciar campanyes per a aconseguir un soterrament total de la línia al llarg de la trama urbana de Montmeló. Es van presentar més de 2.000 al•legacions al projecte del Ministeri de Foment i es van recollir més de 5.000 signatures, per un municipi que en aquell moment no arribava a 9.000 habitants.  Finalment el projecte es va revisar i es va arribar a un acord entre el Ministeri de Foment, Generalitat de Catalunya i Ajuntament pel soterrament de 1.300  metres de via. L’any 2008 es van iniciar les obres. 

 

Altres municipis que fa anys que esperen

A part del cas de Montmeló que finalment ha vist com la reivindicació històrica del soterrament es feia realitat, a la província de Barcelona hi ha diversos municipis que estan a l’espera d’iniciar projectes de soterrament de les vies que igualment suposen importants barreres per a la mobilitat urbana. Segurament un dels casos més urgents és el municipi de Sant Feliu de Llobregat que ja fa anys que ha impulsat una campanya per a soterrar les vies al pas per la seva trama urbana. Precisament aquest mes d’abril també s’ha aprovat una resolució al Parlament de Catalunya per tal d’instar al Ministeri de Foment de fer els ajustos pressupostaris necessaris per tal d’iniciar les obres aquest mateix 2012. 

Un altre cas similar és el de Montcada i Reixac, que també fa anys que demana el soterrament de la línia ferroviària. De fet, l’Ajuntament ja havia arribat a un acord amb l’anterior equip de Govern de l’Estat pel qual aquest any 2012 s’iniciarien les obres, però amb els nous pressupostos de l’Estat per l’any 2012 no s’ha destinat cap partida per iniciar les obres a Montcada, motiu pel qual l’equip de govern municipal ha mostrat el seu desacord i ja ha iniciat converses amb els representants d’ADIF i del Ministeri de Foment per tal de cercar alternatives per a poder iniciar les obres aquest any, tal i com estava acordat. 

En el cas d’Igualada i Vilanova del Camí, també existeix un projecte d’integració de  la línia ferroviària en aquests dos municipis, tot i que encara no s’ha concretat cap calendari per tal d’iniciar les obres. En aquest cas l’administració competent és la Generalitat de Catalunya al tractar-se d’una infrastructura de FGC. 

D’altres municipis com L’Hospitalet de Llobregat, Sitges, també tenen llurs projecte per a soterrar el tren als seus municipis i eliminar, així, barreres que dificulten la mobilitat a les respectives ciutats.

 

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal