Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 22/03/2012
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Vallirana demana la finalització de la variant de la N-340 per treure el trànsit del centre del municipi

Les obres de la variant de Vallirana es van iniciar l’any 2004 i han anat patint aturades i endarreriments. Actualment els treballs es troben aturats per falta de pressupost

Només queden per excavar uns 700 metres del túnel, dels 2.700 que té en total

 

El passat 14 de març, diverses entitats, sindicats, administracions públiques i ciutadania van signar un document conjunt per a reclamar que, tant la Generalitat de Catalunya com el Govern de l’Estat, reprenguin les obres de construcció de la variant que estan aturades des del juliol del 2011 quan es va suspendre la partida assignada per a finalitzar l’obra. Actualment només queden 800 metres per finalitzar dels 2.700 que té el túnel que ha de fer possible l’esperada variant per al municipi. 

Entre les entitats que s’han adherit al manifest signat aquest dimecres s’hi troben els ajuntaments de Vallirana, Cervelló i Subirats, els Consells Comarcals de l’Alt Penedès i del Baix Llobregat, PIMEC, CCOO i UGT i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic. Totes les entitats consideren que és necessari que es reprenguin les obres de manera immediata, per tal que la carretera pugui estar acabada per al proper any 2013. 

La carretera N-340 és competència estatal, per tant és el Govern de l’Estat qui té la competència per a tornar a reprendre els obres. Tot i això, les entitats signants del manifest també reclamen a la Generalitat de Catalunya que destini part dels diners de la disposició addicional tercera de l’Estatut de Catalunya a la variant de Vallirana. En aquest sentit, el Parlament de Catalunya va aprovar una resolució per la qual s’instava al Govern de la Generalitat a incloure el finançament de la variant en la partida de la disposició addicional tercera. 

Per altra banda, en la compareixença que va realitzar la Ministre de Foment, Ana Pastor, el passat dia 15 de març, va expressar la voluntat del Govern de l’Estat de finalitzar les obres a Vallirana i va confirmar que es tracta d’una de les infrastructures prioritàries del Govern de l’Estat a Catalunya. Malgrat tot, la Ministre no va precisar els terminis d’execució d’aquesta obra i només va dir que la variant de Vallirana està dins de les infrastructures ja iniciades a Catalunya i que es preveuen finalitzar abans del 2024. Segons 

 

Esperant la variant des de fa 20 anys

La història recent de Vallirana va estretament lligada a la carretera N-340 i als problemes de trànsit, soroll, contaminació i seguretat viària. Els veïns del municipi fa més de 20 anys que reclamen la construcció de la variant ja que cada dia han de conviure amb els més de 20.000 vehicles que circulen pel centre del poble, amb l’afegit que la proximitat de diversos polígons industrials fan que molts dels vehicles que circulen per Vallirana siguin vehicles de gran tonantge, amb el risc i el soroll que això comporta. A més a més, la via és la única via principal lliure de peatge que permet comunicar el Penedès amb el Baix Llobregat, per la qual cosa és molt utilitzada pels habitants d’aquests territoris. 

Quan l’any 2004 van començar les obres de la desitjada variant, els veïns del municipi van creure que, per fi, es podria gaudir d’un municipi sense la presència constant del trànsit, però ben aviat van sorgir dificultats amb l’obra. Si bé les previsions inicials eren de finalitzar l’actuació l’any 2007, l’obra va anar patint endarreriments i aturades. L’any 2005 les obres es van suspendre per la detecció de mines de guix i plom en el terreny on s’havien d’excavar els túnels, segons les fonts del Ministeri de Foment, cosa que va obligar a replantejar l’obra. L’any 2007 es va finalitzar el nou projecte que implicava mantenir la configuració de dos túnels amb dos carrils per sentit, però que suposava un un increment del cost de quasi el doble, passant dels 49 milions d’euros previstos en el projecte inicial fins als quasi 100 del projecte modificat. 

Fins al març de 2009 no es van reprendre les obres. Tot feia pensar que ara si, que la variant seria una realitat, però l’any 2011, les obres es van tornar a paralitzar. En aquesta ocasió el motiu de la paralització va ser que l’empresa constructora, Fomento de Construcciones i Contratas (FCC) va aturar els treballs argumentant que el Ministeri de Foment no els pagava. L’Ajuntament, però, va denunciar els fets i una decisió judicial de l’abril de 2011 va obligar a l’empresa continuar les obres. Malgrat això, a l’estiu del 2011, el Ministeri de Foment va suspendre un cop més els treballs, situació que s’ha mantingut fins al moment, quan encara continuen paralitzades les obres de la variant. 

 

 

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal