Última actualització 31/01/2012

Finalitzen les obres de millora de la seguretat viària de la carretera BV-5122 a Tordera i Fogars de la Selva

S’ha actuat en una longitud de més de 8 quilòmetres i ha suposat una inversió de 704.000 €

La carretera BV-5122 es troba situada a l’est de la província de Barcelona i permet enllaçar els municipis de Tordera i Fogars de la Selva amb l’autopista AP-7 pel nord i amb la C-32 pel sud. Es tracta, doncs, d’una carretera amb un important pes de connexió territorial i que, per tant, suporta un trànsit elevat, concretament d’entre 6.000 i 8.000 vehicles dia, depenent del punt de la carretera.

Plànol de situació de la carretera BV-5122

La carretera presentava uns índex d’accidentalitat superiors a la mitjana de les carreteres gestionades per la Diputació de Barcelona. Aquest fet era degut, com ja s’ha comentat, a l’elevat nivell de trànsit i al paper de connexió territorial de la carretera, però també, a les elevades velocitats que es registraven en alguns punts, a nombrosos punts d’avançament i a una amplada excessiva dels carrils de circulació. Per tots aquests motius, la carretera es considerava un itinerari de risc i es va decidir a realitzar un seguit d’actuacions per a millorar-ne la seguretat viària.

Actuacions realitzades a la carretera

Per tal de millorar la seguretat viària una de les principals actuacions que s’ha dut a terme és la reducció de l’amplada dels carrils de circulació fins a carrils de 3 metres. Aquesta reducció s’ha dut a terme mitjançant una actuació de pintura, deixant una mitjana central en una gran part de l’itinerari de la carretera.

Un altres aspecte que també s’ha millorat de la carretera és la gestió de les interseccions, accessos i revolts pronunciats. En aquests punts de major risc, s’ha redefinit el límit de velocitat establert, passant a 70 km/h o 50 km/h en els punts més conflictius.

Un altre millora important de la carretera són les barreres de seguretat i els sistemes de protecció per a motoristes, que s'han instal·lat als revolts més pronunciats. En alguns trams, la carretera també és utilitzada per a vianants per a desplaçar-se entre diversos nuclis de població. Per aquest motiu s’han instal•lat elements de protecció i seguretat per evitar possibles sortides de la calçada dels vehicles. La seguretat viària dels motoristes s'ha millorat ja que s’han instal•lat faldons de protecció en els revolts més pronunciats i perillosos. Aquests faldons, permetent evitar els suports de subjecció de les barreres tradicionals que són molt perillosos per als motoristes en cas de caiguda.

D’altres actuacions que s’han dut a terme en al trama interurbana de la carretera han estat, la renovació de la capa de rodadura, la reducció de zones d’avançament, la reducció de girs a l’esquerra en alguns interseccions i la millorar de la senyalització vertical i horitzontal.

En la travessera de Tordera s’ha implantat una xicana que actua com a porta d’entrada i que serveix per adaptar la velocitat dels conductors al nou àmbit urbà.

Millores d'urbanització al tram de travessera urbana

Millores d'urbanització al tram de travessera urbana - Mitjana centra - Millora senyalització horitzonal.

Barreres de protecció - mitjana central - senyalització horitzontal

Protecció per a motoristes - Mitjana central

Barreres de protecció - Mitjana central - Nova limitació de velocitat màxima

Barreres de protecció - Mitjana central - prohibició de gir a l'esquerra

La gestió de les carreteres locals a la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona és l’administració titular de les carreteres locals de la província de Barcelona i gestiona quasi 1600 quilòmetres de carreteres. Les carreteres locals tenen un important paper de vertebració del territori ja que són les que permeten major capil•laritat i accessibilitat als diferents nuclis urbans i moltes d’elles s’integren dins de la xarxa urbana dels municipis. Sense anar més lluny, les carreteres de la Diputació de Barcelona uneixen 350 nuclis urbans amb la xarxa bàsica de carreteres.

Aquesta important relació de les carreteres locals amb el territori requereix d’una gestió de les carreteres molt orientada a la proximitat i la sensibilitat per les necessitats de tots els usuaris de la via. Així, cal atendre tant les necessitats dels vehicles privats, com també dels vianants, ciclistes, vehicles agrícoles o vehicles industrials, que molt sovint utilitzen la xarxa viària local per a desplaçar-se.

En els darrers anys, la Diputació de Barcelona ha treballat en la millora de la seguretat viària de les carreteres locals i s’ha aconseguit reduir el nombre de morts per accident de trànsit en un 84%, passant dels 37 morts de l’any 2000 als 6 morts que hi ha hagut durant l’any 2011. S’ha treballat molt especialment en la millora de les condicions de seguretat dels vianants i ciclistes, realitzant nombrosos itineraris paral•lels a les carreteres, s’ha treballant en millorar la gestió de les travesseres urbanes, convertint les travesseres en carrers més que en carreteres. Una altra línia de treball ha estat la millora de la seguretat viària dels motoristes, especialment amb la instal•lació de proteccions per a motoristes en els revolts més perillosos de les carreters locals.