Última actualització 09/11/2010

Integració de la via del tren a Igualda i Vilanova del Camí

El soterrament de 800 metres de la línia d’FGC permetrà la creació d’un nou passeig per a vianants i ciclistes

L’estudi informatiu del projecte d’integració de la línia d’FGC a Igualada restarà a informació pública fins el 12 de desembre

La Conca d’Òdena, a la comarca de l’Anoia, és un dels territoris catalans que veurà més transformacions en els propers anys. Importants infraestructures com l’Eix Transversal Ferroviari, la perllongació de FGC o les rondes d’Igualada han d’obrir noves oportunitats de creixement econòmic i urbanístic, però alhora també suposen un repte per a assolir un model de desenvolupament sostenible on es prioritzin els desplaçaments en transport públic i en els modes més sostenibles.

En aquest sentit un dels principals reptes per a les ciutats d’Igualada, Vilanova del Camí i Santa Margarida de Montbui és la perllongació del traçat actual de FGC.

Actualment, el traçat ferroviari de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya passa per Vilanova del Camí pel Carrer de la Indústria i Carrer de Santiago Rusiñol i és una important barrera per al municipi. Pel que fa a Igualada el traçat de FGC arriba fins a l'Avinguda Pau Casals on es troba l'estació i també crea una important barrera en la zona est de la ciutat.

El Pla Director Urbanístic de la Conca d’Òdena

D’ençà de l’any 2006 s’ha estat treballant amb el Pla Director Urbanístic de la Conca d’Òdena, pla que es va aprovar definitivament el desembre de 2008, després de valorar les diferents al•legacions presentades per entitats i administracions locals.

Pel que fa al traçat ferroviari de FGC el PDU proposa a Igualada la perllongació de FGC que, des de l’actual estació  es dividiria en dues línies. Una d’elles aniria cap al nord per enllaçar amb la estació de passatgers de l’ETF i posteriorment connectaria amb la zona logística de futur desenvolupament així com amb l’estació de l’ETF destinada a mercaderies. La segona branca de FGC seguiria cap a l’interior del municipi d’Igualada per a travessar-lo longitudinalment per l’Avinguda Jacint Verdaguer. Un cop a l’Oest del municipi aniria cap al Sud fins a connectar amb Santa Margarida de Montbui i la futura ronda Sud d’Igualda. En les dues línies el sistema emprat seria el tren tramvia, que permet una millor integració urbanística en el municipi i elimina la barrera urbanística de la infraestructura.

A Vilanova del Camí es proposa una adaptació de l’actual traçat de la línia d’FGC per a millorar la integració i seguretat en el municipi i millorar així la mobilitat general del nucli urba.

Plànol situació actual
Plànol de la situació actual del traçat ferroviari

Plànol de la situació prevista

Plànol de la situació prevista en un futur segons el PDU de la Conca d'Òdena

Projecte d’integració urbana de FGC a Igualada i Vilanova del Camí

Un cop el PDU marca les directrius a seguir en els propers anys ara queda que els diferents estudis i plans urbanístics en perfilin els detalls.

En aquest sentit, aquest mes de novembre s’ha presentat l’estudi informatiu per a l’integració del tren a Igualada i Vilanova del Camí i que preveu el cobriement de 800 metres de vies, amb una inversió de 50 M€. Les principals actuacions previstes en l’estudi informatiu són les següents:

• La cobertura d’un tram de línia de prop de 800 metres de longitud, que millorarà la mobilitat transversal i la seguretat en els desplaçaments urbans i interurbans

• La construcció d’una nova estació coberta a Igualada, que permetrà la supressió del pas a nivell de l’avinguda de Montserrat, i mantindrà la intermodalitat amb l’actual estació d’autobusos

• La recuperació d’espai públic per a la ciutat, amb la creació d’un gran passeig per a vianants i ciclistes sobre les vies entre Igualada i Vilanova del Camí

• L’adaptació i la integració de l’actual estació de Vilanova del Camí, millorant els seus accessos de manera que s’ajusti a la nova configuració urbana

• L’eliminació d’un pas a nivell i 2 passos superiors per creuar les vies, amb la integració de la línia del tren en la trama urbana

L’estudi informatiu estarà en informació pública fins el dia 13 de desembre per tal que les entitats i administracions puguin realitzar-hi les al•legacions que creguin oportunes.

Pas del tren per igualada
Pas del tren per Igualada a l'altura del C/ Montserrat, situació actual

Plànol del tram de via que es soterrarà
Plànol del tram de via de 800 que es soterrarà

Maqueta del passeig lineal que es construirà sobre el soterrament de les vies

El tren tramvia

El tren tramvia és un sistema de transport ferroviari que té unes característiques similars a un tren de rodalies, però que permet una millor integració de la infraestructura (via i catenàries) en una zona urbana, eliminant així l’habitual efecte barrera de les vies del tren i la seva perillositat en els passos de nivell.

Actualment ja hi ha força sistemes d’aquestes característiques funcionant a ciutats com Alacant, que fa el trajecte entre Alacant, Benidorm i Dènia o a París, en la línia T-4, situada al nord de la Regió metropolitana parisina.

Exemple d'un tren tram a Paris

Recull de premsa: