Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 25/01/2012
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

S’inicia la revisió del Pla de mobilitat urbana de Terrassa

La revisió del pla es durà a terme entre el 2012 i el 2013 i comptarà amb un important procés participatiu estructurat a partir de la Taula de Mobilitat del municipi

El passat dia 24 de gener, el Diputat de Territori i Sostenibilitat el Sr. Josep Llobet i l’alcalde de Terrassa el Sr. Pere Navarro van presentar el conveni de col•laboració entre la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Terrassa que farà possible la revisió del Pla de mobilitat de Terrassa. Segons aquest conveni ambdues administracions es faran càrrec de confinançar, a parts iguals, el cost de la revisió del Pla de mobilitat que és de 120.000 €. A part del confinançament el conveni de col•laboració també preveu que la Diputació donarà una beca de formació a un tècnic de l’Ajuntament de Terrassa per a realitzar el curs de mobilitat que la pròpia Diputació i el Col•legi de Camins, Canals i Ports organitzen anualment.

Signatura del conveni entre Ajuntament de Terrassa i Diputació de Barcelona
Signatura del conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Terrassa i Diputació de Barcelona

 

Font: VisquemTerrassaTV


Lideratge de Terrassa en mobilitat

La revisió del Pla de mobilitat de Terrassa servirà per donar continuïtat a la feina feta al municipi en matèria de mobilitat al llarg de tots aquests anys, i que, en certa manera, ha marcat el camí a seguir a molts altres ajuntaments i administracions. L’any 2001 l’Ajuntament de Terrassa redactar el seu primer pla de mobilitat, un pla innovador a Catalunya i en el conjunt de l’Estat. Un pla que veia la llum dos anys abans que es publiqués la Llei de Mobilitat, cosa que  dóna una idea del paper de lideratge que té Terrassa en l’impuls de les polítiques de mobilitat a Catalunya.

La revisió del Pla de mobilitat es realitza en un moment molt oportú ja que en els pròxims anys la ciutat pot viure canvis significatius en el model de ciutat degut al perllongament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de l’actual estació de la Rambla fins al barri de Can Roca, al nord de la ciutat. Aquest perllongament permetrà apropar molt més el transport públic al conjunt de la ciutadania del municipi i facilitarà, també la mobilitat cap a d’altres ciutats del Vallès, ja que la nova línia permetrà l’intercanvi amb la línia de Rodalies que connecta amb Sabadell, Cerdanyola i Montcada i Reixac.

A part dels reptes que pot suposar el perllongament de la línia de FGC el pla també es fixa d’altres objectius com són la reducció de l’accidentalitat i de la gravetat dels accidents, l’optimització del sistema de transport públic, la millora de la qualitat ambiental, la reducció del soroll als carrers.

Val a dir que d’ençà del primer pla de mobilitat de la ciutat són moltes les actuacions que s’han dut a terme en aquest sentit. Probablement la més destacada sigui la transformació de la Rambla d’Ègara. L’any 2008, aprofitant les obres del perllongament de FGC l’Ajuntament de Terrassa va decidir limitar el trànsit per aquesta via. Un cop finalitzades les obres, es va decidir que la limitació de circulació fos permanent, així, es va aconseguir un carrer molt més agradable per als ciutadans i on ha millorat molt la qualitat de vida. La possibilitat de circular per la Rambla es va mantenir, però només per als vehicles de transport públic, veïns i bicicletes. Aquest any 2011 s’han finalitzat els treballs d’aquesta actuació que ha servit per a transformar la vida d’un dels carrers més cèntrics de la ciutat, per on abans arribaven a passar fins a 30.000 vehicles al dia.

Font: Ajuntament de Terrassa

 

Suport als municipis per la realització de Plans de mobilitat

Una de les línies de treball de la Diputació de Barcelona és la millora de la mobilitat urbana, amb una estreta col•laboració amb els ajuntaments de la província. Actualment hi ha 56 municipis de la província que estan obligats a realitzar un pla de mobilitat, i molts d’altres que, sense estar-hi obligats, sol•liciten la col•laboració de la Diputació de Barcelona per temes relacionats amb la mobilitat urbana. En els darrers 3 anys s’han realitzat plans i estudis de mobilitat a 66 municipis i actualment estem treballant en la redacció de 26 plans, entre ells els municipis inclosos dins de l’Entitat Metropolitana del Transport mitjançant un conveni entre la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

A la EMT s’està treballant en els plans de mobilitat de 17 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que, entre tots, agrupen una població de més d’1,2 milions de persones. Per tal de realitzar aquests plans de mobilitat s’han dividit els municipis en tres blocs, un que agrupa tots els municipis situats al nord de Barcelona (Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Montcada i Reixac, Montgat i Tiana), un altre que agrupa tots els municipis situats al Delta del Llobregat (Viladecans, Castelldefels, Gavà i el Prat de Llobregat) i un tercer bloc amb els municipis restants (Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Joan Despí, Sant Boi de Llobregat i Esplugues de Llobregat).

Actualment ja s’està treballant en la redacció d’aquests plans, concretament s’ha realitzat una enquesta a tots els municipis per a conèixer els hàbits de mobilitat de la població i s’està procedint a realitzar el treball de camp. Segons les previsions de l’equip redactor, durant l’any 2013 s’acabaran aquests plans. 

En tot el procés de redacció dels plans de mobilitat, un dels aspectes amb els quals la Diputació de Barcelona col•labora amb els ajuntaments és en el cofinançament dels plans de mobilitat. Com ja s’ha comentat el conveni que signat amb l’Ajuntament de Terrassa n’és un bon exemple ja que del total del cost del projecte, 120.000 €, la Diputació es farà càrrec del 50%, és a dir de 60.000 €. Aquesta és una línia de treball que s’ha realitzat durant els darrers anys i seguirà treballant-se en la present legislatura.

Assessorament tècnic

La gestió de la mobilitat urbana no és un tema senzill. Les ciutats modernes són espais complexes, on conviuen una gran quantitat de serveis, equipaments i empreses i on la mobilitat esdevé una recerca d’equilibri entre les necessitats de mobilitat de la ciutadania, la qualitat de l’espai públic i la cohesió social entre barris. Per això les accions que es duguin a terme en aquest terreny no han de ser improvisades sinó que requereixen d’un bon Pla de mobilitat que defineixi el model de ciutat que es vol per al futur i una estratègia realista i viable per a assolir-lo.

Davant dels nombrosos reptes que plantegen els Plans de mobilitat i de la creixent demanda per part dels municipis, des de la Diputació de Barcelona hem impulsat la redacció de dues publicacions dirigides als tècnics municipals on es donen uns criteris de reflexió per entendre millor la mobilitat urbana i també un conjunt de directrius tècniques per l’elaboració de plans de mobilitat urbana.

Participació ciutadana

Un altre aspecte important dels Plans de mobilitat urbana és que impliquen un gran nombre d’agents. A part dels propis de la mobilitat i del transport públic, també hi tenen molt a dir la policia local, els comerciants, el sector empresarial, els centres educatius, les associacions de veïns i molts d’altres. Per això, els responsables del Pla de mobilitat han de ser capaços d’escoltar les necessitats de tots els col•lectius i saber-los integrar dins un conjunt de propostes que cerquin l’equitat, la cohesió social i el bé comú. Un altre dels aspectes que es preveu dur a terme en la revisió del Pla de mobilitat és un procés participatiu on les entitats i ciutadania puguin col•laborar amb l’Ajuntament per a definir millor les propostes del pla.

 

Curs de formació

La formació en mobilitat  i la preparació dels responsables municipals és essencial per tal de poder aplicar amb rigor i coherència les propostes del pla de mobilitat. Per això, la Diputació de Barcelona també impulsa un curs de formació en mobilitat que es realitza amb col•laboració amb el Col•legi de Caminis, Canals i Ports de Catalunya i que va dirigit a tècnics municipals. L’objectiu d’aquest curs és facilitar que, un cop acabat el Pla de mobilitat, els tècnics municipals el puguin impulsar i gestionar correctament. En la línia de col•laborar amb els ajuntaments, Diputació beca un tècnic de cada ajuntament on realitzem plans de mobilitat per tal que pugui fer el curs sense un cost extraordinari per l’economia del municipi. Així s’inclou en el conveni de col•laboració amb l’Ajuntament de Terrassa i la Diputació de Barcelona becarà un tècnic de l’Ajuntament de Terrassa perquè realitzi aquest curs de mobilitat.


Noves necessitats per al futur: la revisió dels plans de mobilitat ja realitzats

La revisió del Pla de mobilitat de Terrassa és important, també, perquè obre una nova etapa de treball en la planificació de la mobilitat. D’ençà de l’aprovació de la Llei de Mobilitat l’any 2003, són nombrosos els municipis que han impulsat els seus Plans de mobilitat, però el cas de Terrassa és diferent perquè no es tracta de redactar el pla de nou, sinó de fer la revisió del pla  existent. El treball que ara comença a Terrassa s’haurà de realitzar progressivament a la resta de municipis que han redactat el seu pla de mobilitat i que, transcorreguts els sis anys de vigència del pla, hauran de fer-ne la revisió corresponent. Aquesta nova etapa de treball ofereix una gran oportunitat per veure com han funcionat els plans de mobilitat, aprendre dels encerts i dels errors i seguir millorant en la definició i utilitat d’aquest instrument de planificació.

Per més informació:

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal