Última actualització 16/12/2011

Terrassa rep un guardó que la distingeix com una de les ciutats més accessibles d’Europa

El jurat ha valorat especialment, en el cas de Terrassa, l’eliminació de barreres arquitectòniques i la instal•lació de rampes, passarel•les i ascensors d’accés a equipaments i habitatges

Aquest mes de desembre s’ha fet el lliurament del Premi Europeu a la Ciutat Accessible que reconeix el treball realitzat pels municipis de més de 50.000 per a millorar l’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda i contribuir, així, a una societat més justa i amb igualtat d’oportunitats per a tothom.

D’entre les 114 ciutats que es van presentar per optar a aquest premi, el jurat va seleccionar, en una primera fase, les ciutats candidates dels 23 països participants. En el cas d’Espanya, el jurat es va decidir per les ciutats Santander i Terrassa d’entre un total de 15 candidatures presentades del conjunt de l’estat. En una segona fase es van presentar 31 candidatures de les quals es van seleccionar les vuit finalistes, entre elles Terrassa. Finalment es va realitzar la última fase per tal d’escollir la ciutat més accessible, guardó que va anar a parar a la ciutat austríaca de Salzburg. Les altres ciutats europees que han estat seleccionades com a finalistes han estat: Santander (Espanya), Cracòvia (Polònia), Marburg (Alemanya), Ljubljana (Eslovènia), Grenoble (França) i Olomouc (República Txeca).

Aquest any s’ha celebrat la segona edició del premi. En la primera edició, el guardó va anar a parar a la ciutat d’Àvila, on el jurant va valorar, especialment, per promoure el turisme accessible i promoure, també, l’accés al mercat de treball de les persones amb alguna disminució.

Actuacions més destacades en accessibilitat a la ciutat de Terrassa durant els darrers anys

En el cas de Terrassa el jurat en va destacar l’esforç realitzat durant els últims anys per tal d’eliminar les barreres arquitectòniques de la ciutat, tant pel que fa a edificis residencials, parcs, carrers, places i equipaments públics. També es va valorar molt positivament les diverses instal•lacions d’ascensors, rampes i ponts que s’han realitzat a la ciutat durant els darrers anys.

• L’any 2001 el municipi de Terrassa, amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona, va realitzar el Pla d’accessibilitat un dels primers a realitzar-se a tot Catalunya.

• L’any 2004 l’Ajuntament de Terrassa va inaugurar la passarel•la de les Esglésies de Sant Pere, projectada per unir el conjunt monumental de les esglésies de Sant Pere amb el futur equipament museístic (Museu de les Esglésies) que s’ha de construir al carrer Salmeró, presenta una alçada màxima respecte el parc de 11 metres, fa 2,70 d’amplada i 80 metres de llarg, fet que la converteix en la més llarga d’Espanya i la vuitena del món. Es tracta d’una estructura moderna sustentada mitjançant cables tibants per evitat l’impacte ambiental i, d’aquesta manera, integrar-se al màxim al Parc de Vallparadís. Així doncs, la passarel•la no té cap pilar, ni cap cable penjant visible.

Passarel·la al Parc de Vallparadís

• L’any 2011 es van inaugurar cinc ascensors al barri de Sant Llorenç. Aquests ascensors van permetre als veïns i veïnes de diversos edificis poder accedir als seus habitatges sense necessitat de pujar per les escales. Es tracta d’ascensors exteriors ja que el disseny arquitectònic dels edificis no permetia la instal•lació interiors dels mateixos.

Ascensors als edificis de Sant Llorenç

• Ascensor al barri de Guadalhorce, que permet salvar un desnivell de 10 metres entre el barri i la parada de bus. Aquest ascensor evita que els veïns i veïnes que vulguin accedir al transport públic hagin de pujar o baixar els 65 graons que separaven el barri de la xarxa de bus. Aquest va ser un dels projectes elegits en la consulta ciutadana convocada per l’Ajuntament de Terrassa per seleccionar les actuacions a realitzar amb els quatre milions d’euros en inversions municipals destinades al procés de participació en els pressupostos.

• Ascensor al Cementiri Vell, situat al Parc de Vallparadís i que permet l’accés al CAP Sant Llàtzer.

• Instal•lació de diverses rampes d’accés a equipaments, com per exemple la construïda per accedir al casal de gent gran de Can Boada, inaugurada l’any 2010.

Rampa d'accés al Casal d'avis de Can Boada

• La reurbanització de carrers amb plataforma única, com per exemple la reforma de la Rambla d’Ègara, inaugurada l’any 2010,  i la creació d’itineraris adaptats amb guals rebaixats.

Paviment al mateix nivell a la Rambla d'Ègara

Participació de la comunitat de persones amb mobilitat reduïda

Un altre aspecte que el jurat del Premi ha destacat en el cas de Terrassa és la participació directe de la comunitat de persones amb mobilitat reduïda en les polítiques dutes a terme per l’Ajuntament de Terrassa en aquesta matèria. Una prova d’aquesta col•laboració fou, per exemple, la signatura d’un conveni de col•laboració, el passat 13 de juliol,  entre l’associació Dismifísics de Terrassa i l’Ajuntament de la ciutat. Aquest conveni té l’objectiu de crear un comissió de treball formada per representants de l’Ajuntament i de Dismifísics, per tal d’avaluar i fer el seguiment de les actuacions que es realitzin en matèria de mobilitat i accessibilitat.

Per més informació

Recull de premsa: