Última actualització 24/01/2012

El Bicibox arriba a L'Hospitalet de Llobregat

El sistema d'aparcament de bicicletes ja es troba 9 municipis del Baix Llobregat amb més de 100 estacions i prop de 1200 places d'aparcament

Aquest mes de gener ha continuat la implantació del Bicibox a les ciutats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, concretament li ha arribat el torn a Hospitalet de Llobregat. En total, s'oferiran 203 places distribuïdes en 19 estacions. Aquestes estaran repartides per tots els barris de la ciutat, al costat de les principals estacions de transport públic i equipaments

Ubicacions d'estacions a l'Hospitalet:

• Metro L1 Avinguda del Carrilet
  • Renfe Metro L1 Rambla de Just Oliveras
  • Poliesportiu Municipal del Centre
  • Piscines Municipals
  • FGC Sant Josep
  • Poliesportiu Municipal Sanfeliu
  • Metro L1 la Torrassa
  • Poliesportiu Municipal Fum d’Estampa
  • FGC Ildefons Cerdà
  • FGC Ciutat de la Justícia
  • FGC Europa / Fira
  • Poliesportiu Municipal Santa Eulàlia
  • Poliesportiu Municipal L’H Nord
  • Metro L5 Pubilla Casas
  • Poliesportiu Bellvitge "Sergio Manzano"
  • Metro L1 Hospital de Bellvitge
  • Metro L1 Bellvitge
  • Renfe LR2Bellvitge
  • FGC Gornal

La ciutat de L’Hospitalet se suma així a les ciutats de Cornellà, Esplugues, Gavà, el Prat de Llobregat, Sant Boi, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Viladecans on ja es va implantar el Bicibox durant l’any 2011.

El Bicibox és una iniciativa promoguda per l’Entitat Metropolitana de Transports (EMT) i que té com a principal objectiu promoure la mobilitat en bicicleta, facilitant la intermodalitat amb el transport públic. Per aquest motiu, els punts d’aparcament segurs del Bicibox es troben propers a les diverses parades de transport públic dels municipis on opera la EMT. Així, l’usuari pot realitzar el primer tram del seu desplaçament en bicicleta, deixar-la en un dels aparcaments segurs del Bicibox i seguir el trajecte en transport públic.  A més a més també s’han habilitat aparcaments propers a equipaments públics, com per exemple les zones esportives, culturals o educatives.

Fins al moment el sistema compta amb 109 estacions que tenen cabuda per a 1.190 bicicletes. La distribució territorial de les estacions és la següent:

Municpi Estacions Places
Gavà 11 119
Viladecans 10 98
Sant Joan Despí 18 196
Cornellà 11 147
Esplugues de Llobregat 8 112
El Prat de Llobregat 10 140
Sant Boi de Llobreagt 17 140
Sant Just Desvern 5 35
Hospitalet de Llobregat 19 203
TOTAL 109 1.190

Les previsions de futur de l’EMT és d’anar ampliant el servei a d’altres municipis de l’àmbit de l’EMT, com són Badalona, Castelldefels, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Adrià de Besòs i Sant Feliu de Llobregat. Un cop el sistema estigui completament implantat es preveu que hi hagi 180 punts d’aparcament segurs, amb una capacitat per a unes 2.000 bicicletes.

De cara a l’usuari el funcionament del sistema és força senzill. D’entrada cal donar-se d’alta al servei Bicibox, abonant una quantitat de 35 € anuals. Un cop realitzada la inscripció, l’usuari rep una targeta identificativa que li permet fer ús de les punts d’aparcament segurs. Pel que fa al cost de l’aparcament, les 12 primeres hores són gratuïtes i a partir d’aquí es cobren 0,12 € / hora a partir de les 12 hores, 0,24 €/hora a partir de les 24 hores i 0,36 €/hora a partir de les 36 hores. El temps màxim que es pot estacionar una bicicleta és de 48 hores. Si l’usuari excedeix aquest temps se li cobra una penalització de 23,60 €.

L’aparcament segur en comptes de la bicicleta pública

El Bicibox es va començar a implantar a principis de l’any 2011, amb una prova pilot a Sant Joan Despí i un cop superat aquest període va començar a funcionar el setembre de 2011. El projecte del Bicibox neix  en substitució del Bicing metropolità que tenia previst d’implantar l’EMT en els municipis de l’entorn de Barcelona, per tal de donar continuïtat territorial al Bicing barceloní. Ara bé, en el moment de la licitació del servei del Bicing metropolità, no es va presentar cap empresa que complís els criteris tècnics requerits i per aquest motiu l’EMT va decidir reorientar el projecte de promoció de la bicicleta cap a sistemes d’aparcaments segurs.

De fet, el Bicibox presenta certes avantatges respecte el sistema de bicicleta pública, sobretot, pel que fa a costos d’instal•lació i manteniment. Per exemple, els mòduls que permeten aparcar les bicicletes no requereixen de cap tipus d’obra civil i es poden instal•lar i desinstal•lar en poques hores, així com canviar-los de lloc si es considera oportú.

Altres projectes similars

La creació de punts d’aparcament segurs per a bicicletes és una línia d’actuació que també s’està treballant en d’altres àmbits. Per exemple, el PDM ja preveu en una de les seves propostes la creació d’una xarxa d’aparcaments segurs per a bicicletes a diverses estacions de FGC.

En d’altres ciutat ja existeixen serveis associats a la bicicleta per tal de promoure’n l’ús i la intermodalitat amb el transport públic. Un bon exemple el trobem a la ciutat brasilera de Sao Paulo, on existeix l’aparcament per a bicicletes més gran d’Amèrica, amb capacitat per a 1.700 bicicletes al dia i que també ofereix serveis associats als usuaris, com per exemple el manteniment de la bicicleta.

Un altre exemple més similar al Bicibox el trobem a San Francisco, amb el projecte Bikelink, un sistema d’aparcaments segurs amb unes 70 estacions situades en diversos punts de l’àrea metropolitana de San Francisco.