Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 14/10/2011
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

El servei de taxi de Barcelona obté el primer lloc en un auditoria a nivell europeu

El taxi de Barcelona destaca en els apartats de conductor i vehicle, i obté una nota més discreta en recorregut i tarifes

Segons un estudi elaborat pel consorci Eurotest, que agrupa fins a 17 associacions d’automobilistes, entre les quals es troba el RACC, el servei de taxi de l’àrea metropolitana de Barcelona és el de més qualitat de les 22 ciutats europees que s’han estudiat.

Per arribar a aquesta conclusió la recollida de dades es va realitzar seguint el mètode del mistery shopper, és a dir, l’auditor es feia passar per un home de negocies estranger i realitzava diversos trajectes en taxi avaluant fins a 60 aspectes del servei. Cada auditor va realitzar cinc trajectes típics que eren els mateixos en cada ciutat i que va repetir dues vegades, una en horari diurn i sense congestió i l’altre en horari nocturn. En total, doncs, a cada ciutat es van realitzar 10 trajectes, per tant es van analitzar 220 trajectes en la totalitat de l’auditoria. Els viatges típics que van fer els auditors van ser els següents:

  • Aeroport – estació central de ferrocarrils
  • Estació central de ferrocarril – recinte ferial
  • Recinte ferial – hotel
  • Centre ciutat – punt d’interès turístic (viatge curt)
  • Hotel – restaurant

En cada viatge l’auditor va analitzar tres aspectes: el conductor, el vehicle i la ruta i tarifes, assignant una puntuació de 0 a 5 segons si la realització del servei va ser molt deficient a molt satisfactòria. Un cop recollides les dades de les 22 ciutats analitzades Barcelona és la que va obtenir la millor puntuació, tal i com es pot veure en la següent taula:

Resultats de l'estudi
Resultats generals de l'estudi

 

L’aspecte en el qual destaca el servei de taxi de Barcelona és en la comoditat i netedat dels vehicles, on la puntuació obtinguda és, pràcticament la màxima (99 sobre 100). De fet no es va assolir màxima puntuació perquè un dels vehicles no disposava de climatització.

Resultats de l'estudi pel que fa al vehicle
Resultats de l'estudi pel que fa al vehicle

 

Pel que fa al conductor, tot i que el servei de Barcelona a la segona posició de les ciutats avaluades, si que l’estudi ha trobat certs aspectes a millorar, com per exemple la manca de coneixement de l’anglès, que l’auditor va trobar en sis dels deu viatges que va realitzar. Tot i això l’estudi valora molt positivament l’actitud dels taxistes que es van mostrar amables i simpàtics i van oferir-se per ajudar a posar la maleta al portaequipatges.

Resultats de l'estudi pel que fa al conductor
Resultats de l'estudi pel que fa al conductor

 

Pel que a al trajecte i les tarifes, és l’aspecte on el servei de taxi de Barcelona té més marge per la millora. En tres dels deu trajectes realitats l’auditor va comprovar que la ruta utilitzada pel taxista no era la més òptima. Pel que fa a l’emissió de rebut, en nou dels deu viatges no es va realitzar. També en dos dels deu viatges, el taxista va deixar l’auditor a més de 100 metres del punt indicat.

Resultats de l'estudi pel que fa al trajecte i tarifes
Resultats de l'estudi pel que fa a trajecte i tarifes



Resum dels punts forts i febles del servei de taxi de Barcelona

Punts forts:

  • El taxímetre es va activar correctament en tots els desplaçaments
  • La tarifa es va cobrar correctament en tots els desplaçaments, segons la tarifa del servei de taxis
  • Tots els taxistes anaven correctament vestits, van ser amables i atents, tots van respondre a les sol•licituds del passatger
  • Tots els taxistes van ajudar a carregar i descarregar l’equipatge
  • Nou taxistes coneixien la destinació, la meitat d’ells van ser capaços de recomanar un restaurant i punts d’interès turístic
  • En nou taxis hi havia el recordatori de cordar-se el cinturó o el taxista ho va sol•licitar
  • Tots els taxistes acceptaven targetes de crèdit
  • Tots els vehicles estaven en bon estat de manteniment i nets, tant per dins com per fora
  • El número de llicència de taxi, la indicació de la tarifa, la direcció de l’empresa i el document identificatiu eren clarament visibles en tots els vehicles


Punts febles:

  • En tres viatges el taxista va donar més volta del recorregut òptim
  • No es va poder escollir lliurement el taxi en cap viatge
  • Dificultats per comunicar-se en anglès en sis taxistes
  • Un taxista va fer baixar el passatger a uns 200 metres abans de la destinació i un altre a 200 metres
  • El rebut estava emès incorrectament en nou dels viatges
  • Un vehicle no estava equipat amb aire acondicionat


Recomanacions:

L’estudi realitzat per Eurotest no només ha servit per posar nota als serveis de taxi de les ciutat europees sinó que ha també, fruit dels resultats obtinguts, s’han fet una sèrie de recomanacions a les autoritats competents:

  • Major transparència i uniformitat de les tarifes de cara a l’usuari
  • Permetre el pagament amb targeta de crèdit
  • Millorar el coneixement de l’anglès
  • Tenir un coneixement bàsic sobre llocs d’interès de la ciutat on operen els taxistes
  • Identificació del taxista (incloent nom i fotografia) visible per l’usuari
  • Formació específica per millorar la conducció dels taxistes
  • Informació visible pels usuaris sobre els seus drets i deures
  • Establir un sistema de recollida de queixes i la posterior gestió de les mateixes per donar una resposta amb agilitat.
  • Establir sistemes de control i sanció que assegurin una qualitat adequada del servei de taxi.

 

Comparativa de les tarifes

Un altre aspecte estudiat en aquesta auditoria ha estat el cost mitjà de les tarifes de taxi aplicades a cada ciutat. En aquest sentit, Barcelona també destaca ja que, tot i ocupar el primer lloc en la qualitat del servei, el cost mitjà del viatge en taxi és el quart més econòmic de les 22 ciutats analitzades. És a dir, que la relació qualitat preu del taxi de Barcelona és molt bona. 

Resultats de l'estudi pel que fa a preus
Resultats de l'estudi pel que fa a preus


Per saber-ne més:

 

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal