Última actualització 21/09/2011

Quatre càmeres controlaran el pas de vehicles no autoritzats per la Rambla d'Égara de Terrassa

Es calcula que un 25% dels vehicles que circulen per la Rambla d’Ègara no hi estaven autoritzats

L'any 2008, aprofitant les obres realitzades al centre de Terrassa en motiu de l’ampliació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a la ciutat, l'Ajuntament de Terrassa va decidir limitar el pas de vehicles per la Rambla d'Ègara. Els vehicles que tenen el pas autoritzat pel tram central de la Rambla són els vehicles de transport públic, els vehicles d’emergències, els taxis  i els veïns autoritzats.

Els resultats d’aquesta limitació foren diversos:

• Increment de la velocitat comercial del servei de transport públic urbà, ja que per la Rambla els autobusos no es veuen alentits per cap embús de trànsit. Aquest increment de la velocitat comercial va anar acompanyat d’una millora de la oferta de transport públic amb la posada en funcionament d’una nova línia de bus i l’increment de la freqüència en altres 4.
  • Reducció del trànsit per dins de la ciutat, especialment aquell que utilitzava la Rambla com a via de pas per anar del nord de la ciutat al sud.
  • Creació un nou espai cívic a la ciutat, ja que les previsions de futur són de crear un passeig a la zona central de la Rambla.

Per tal de dur a terme la limitació de circulació per la Rambla, l’Ajuntament va realitzar diverses actuacions com la senyalització vertical i la informació a la ciutadania.

Ara, l’Ajuntament s’ha proposat millorar el compliment de la limitació de circulació per la Rambla i per aquest motiu ha desenvolupat un sistema de vídeo vigilància basat en quatre càmeres que poden enregistrar i detectar les matrícules dels vehicles i comprovar si, efectivament, es tracta d’un vehicle autoritzat o no. En cas que el vehicle no estigui autoritzat a passar pel tram, el propi sistema genera la denúncia pertinent de forma automàtica.

El sistema ha estat un mes i mig en període de proves durant el qual s’han comprovat que el 25% de vehicles que circulaven per la Rambla no hi estaven autoritzats. Fins que el sistema no s’ha posat en funcionament de forma regular, l’Ajuntament ha enviat cartes informatives a tots els conductors, 550 en total, per fer-los saber la infracció comesa i les possibles conseqüències de la mateixa. Un cop el sistema ja ha entrat en funcionament els conductors que circulin sense autorització rebran una multa de 90 euros.

El cost total del sistema ha estat de 76.000 euros que s’han finançat entre l’Ajuntament i la Generalitat

Altres experiències similars

Els sistemes de cameres per al control del trànsit, i en concret, per al control d’accés en zones de limitació de la circulació s’ha implantat a diversos municipis:

• a Sitges i Vilanova i la Geltrú s’utilitzen les càmeres per controlar l’accés a la zona per a vianants,
  • a Barcelona s’utilitza aquest sistema a les Rambles per a controlar els vehicles que hi accedeixen en sentit muntanya,
  • a Rubí s’utilitzen 12 càmeres per a controlar l’accés a la zona de vianants i en el primer mes de funcionament es van detectar quasi 3.000 infraccions,
  • a Sant Cugat també s’ha optat per aquest sistema per a controlar l’accés a la zona de vianants,
  • d’altres municipis com Alella, Barcelona, Mataró o Mollet s’han utilitzat càmeres per a millora la seguretat viària i controlar que no es passin els semàfors en vermell.

El control del trànsit en les zones de d’accés restringit a la circulació, com per exemple les zones per a vianants, és un tema complex en la gestió de la mobilitat urbana. Per tal de dur a terme aquest control els municipis han implementat diversos sistemes. El sistema basat en càmeres és un dels més fiables i eficients, alhora que més còmode per als usuaris i ofereix pocs problemes de manteniment. El seu principal inconvenient és el cost, molt més elevat que el sistema més comú de pilones automàtiques.  En canvi, les pilones automàtiques, són molt més econòmiques per a la seva instal•lació, però acostumen a donar forces problemes de manteniment, que a la llarga poden no fer rentable l’estalvi inicial.

És per això que molts municipis, com és el cas d’Igualada, en una primera fase de gestió de la zona per a vianants van utilitzar les pilones automàtiques, però, un cop es consolidat el funcionament i la gestió de la zona de vianants es va optar per passar al sistema de càmeres.

Vídeos:

Per més informació: