Última actualització 30/08/2010

Barcelona i el Vallès una mica més a prop

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha tret a licitació l’estudi informatiu per unir el Vallès i Barcelona amb una nova connexió ferroviària a través del túnel d’Horta. La nova línia ferroviària començaria a la Universitat Autònoma de Barcelona, enllaçaria amb l’estació de Cerdanyola de la R7 i travessaria la serra de Collserola amb un túnel d’uns 6 quilòmetres de llargada fins a connectar amb l’estació de metro de Valldaura de la L-3. Aquesta actuació s’estima que es pugui executar entre el 2013 i el 2020 i el seu cost oscil•la al voltant de 300 M€.

Paral•lelament a aquesta actuació també es preparar un altre estudi per analitzar la connexió amb el centre de Barcelona, que es preveu que enllaci amb la Plaça de les Glòries i la Plaça Catalunya. Serà amb aquest connexió amb el centre de Barcelona que la nova línia podrà ser una alternativa competitiva al cotxe pels desplaçaments entre la capital catalana i el Vallès.

El túnel d’Horta està inclòs en dos importants documents de planificació territorial:

• Pacte Nacional per les Infraestructures
  • Pla Territorial Metropolità de Barcelona

Història del túnel:

El túnel d’Horta és un projecte amb més de 30 anys d’història i la seva evolució reflecteix, també, els canvis que s’han produït en les prioritats en matèria de mobilitat. Des de l’hegemonia del vehicle privat dels anys 80 i 90 fins a la recuperació i promoció del  ferrocarril de l’inici del segle XXI.

Tot seguit se n’enumeren les fites més destacades:

• 1976: S’aprova el Pla General Metropolità on es defineix el túnel d’Horta, però per a fer-hi passar una autopista. El PGM defineix tres túnels per tal que el trànsit de Barcelona tingui sortida cap la nord. El túnel occidental és l’actual túnel de Vallvidrera, el túnel central era el del Tibidabo i el túnel oriental era el d’Horta.

• 1985: El pla de carreteres de la Generalitat de 1985 ratifica la validesa del túnel d’Horta i en preveu la seva construcció amb una via de dos carrils de circulació per sentit.
  • 1991: S’inauguren els túnels de Vallvidrera, treien protagonisme al projecte del túnel d’Horta. En aquest moment tant la Generalitat de Catalunya com l’Ajuntament de Barcelona són partidaris de la construcció del túnel d’Horta
  • 1992: En els plans del govern municipal de la Barcelona post-olímpica, la construcció del túnel d’Horta segueix sent una prioritat.

• 1999: La Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques manifesta la seva intenció de promoure la construcció del Túnel d’Horta.

• 1996: L’inici del debat per la redacció del PTMB ja contempla que el túnel d’Horta també pugui ser ferroviari.

• 2000: Es revisa el Pla de carreteres, eliminant el túnel del Tibidabo, un dels tres túnels previstos per travessar la serra de Collserola, però manté el túnel d’Horta.

• 2000: S’inicia un important moviment d’oposició a aquesta infrastructura (Plataforma Contra el Túnel d’Horta) formada per moviments veïnals, cívics i ecologistes de Barcelona i d’altres ciutats properes a la Serra de Collserola.

• 2000: L’Ajuntament de Barcelona comença a mostrar reticències per tirar endavant el projecte del túnel viari d’Horta, qüestionant que els accessos viaris a la ciutat puguin créixer indefinidament.

• 2001: L’Associació per la Promoció del Transport Públic presenta l’estudi d’alternatives sostenibles al túnel d’Horta, en resposta l’estudi informatiu del projecte de túnel d’Horta redactat el mateix any pel Govern de la Generalitat.
  • 2003: Després de les eleccions municipals, el Govern de la Generalitat, manifesta la seva voluntat d’iniciar un procés participatiu per tirar endavant el projecte del túnel d’Horta.

• 2003: Es planteja la possibilitat de construir dos túnels, un de viari i un altre de ferroviari.

• 2007: Les Cambres de Comerç de Sabadell, Terrassa i Barcelona es posicionen a favor d’un túnel viari.

• 2009: S’aprova inicialment el Pla Territorial Metropolità de Barcelona, on es defineix el túnel d’Horta com a exclusiu per al ferrocarril.
  • 2010: Es treu a licitació l’estudi informatiu del túnel d’Horta exclusiu per a ferrocarril.

Vídeos: