Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 13/09/2011
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

L’Ajuntament de Montgat vol trobar una solució per al pas de ciclistes pel passeig marítim

El Parlament de Catalunya va aprovar una proposta de creació d’un passeig marítim entre Montgat i Malgrat de Mar l’any 2009

El passeig marítim de Montgat es caracteritza per ser molt estret, amb punts que no arriben als 2 metres d’ample. Durant els mesos d’estiu, i també, durant els caps de setmana s’hi concentra una gran quantitat de gent que accedeix a la platja o aprofita la zona per a desenvolupar-hi d’altres activitats lúdiques com per exemple anar en bicicleta. Aquesta gran afluència de gent, conjuntament amb l’estretor del tram de passeig provoca la dificultat de convivència entre ciclistes i vianants, arribant, fins i tot, al punt de generar alguna picabaralla o atropellament de vianants.

Per tal d’intentar trobar una solució a aquesta problemàtica, l’Ajuntament de Montgat va decidir, l’any 2008, de prohibir el pas de bicicletes per aquest tram, indicant que el pas en bicicleta calia fer-lo caminant. Tot i això, la mesura no va servir per a dissuadir els ciclistes de circular per a aquest punt. Davant d’aquest fet, l’Ajuntament va decidir, l’any 2010, incrementar el control policial en aquest punt per tal de sancionar els ciclistes que no fessin cas de la prohibició, imposant multes de fins a 60 euros.

El cert, però, és que els ciclistes tampoc tenen masses alternatives per evitar aquest punt, ja que molts d’ells realitzen trajectes més llargs, entre el Barcelonès i el Maresme, i és inevitable passar per aquest punt. Moltes entitats ciclistes també al•leguen que els problemes detectats entre ciclistes i vianants són provocats per una minoria de ciclistes que circulen massa ràpid i que la majoria de ciclistes són respectuosos amb la resta d’usuaris, per la qual cosa no és just culpabilitzar a tot el col•lectiu ciclista. Sense anar més lluny, el passat diumenge 11 de setembre un grup de ciclistes va organitzar una pedalada popular per demanar a les autoritats competent la recerca d’una solució que no impliqui la sanció als ciclistes.

Davant d’aquesta situació, el nou equip de govern de l’Ajuntament de Montgat té la intenció de trobar una solució i, de moment, contempla la possibilitat de construir una plataforma exclusiva per al pas de ciclistes que estaria ubicada a peu de platja. De totes formes, l’Ajuntament no contempla aquesta actuació com a prioritària i davant del context actual de crisi econòmica, no sembla fàcil que es pugui fer realitat en un període curt de temps. De moment, i mentre no es trobi una solució alternativa, la prohibició de circulació de bicicletes per aquest punt, seguirà vigent.

Tram del passeig marítim afectat per la prohibició de circulació de bicicletes
Tram del passeig marítim afectat per la prohibició de circulació de bicicletes

Senyalització de la prohibició de circulació amb bicicleta
Senyalització de la prohibició de circulació amb bicicleta

 

En bicicleta pel Maresme

El cas de Montgat potser és el més extrem i complex dels municipis maresmencs, però el cert és que, en general, l’encaix de la bicicleta  pel litoral d’aquesta comarca no és gens fàcil. La presència de dues grans infrastructures com són la N-II i el ferrocarril no deixen massa espai per a poder desenvolupar un passeig marítim ampli i còmode per a tots els usuaris. A més a més, la presència de nombroses rieres també crea molts punts de discontinuïtat que entre els diferents trams costaners. Si a tot això li sumem que es tracta d’un tram de costa molt ben comunicat i molt poblat i que, per tant, rep la visita de molts usuaris, no és difícil imaginar la complexitat de la mobilitat en aquesta zona.

La reivindicació de la comarca per a tenir un passeig marítim continu al llarg e tota la costa no és nova. L’any 2008 el Consell Comarcal del Maresme va impulsar un grup de treball entre els diferents municipis costaners per tal d’identificar les principals problemàtiques i establir un model comú i una veu unitària davant de les administracions per tal d’intentar impulsar aquest projecte.

De fet, aquesta proposta compta amb el suport de la majoria de partits polítics, prova d’això és que l’any 2008 ja es va presentar al Parlament de Catalunya la proposta de creació d’aquest passeig marítim, proposta que va ser aprovada per la totalitat dels grups parlamentaris. Fins al moment, però, son ben pocs els trams de passeig marítim que s’han pogut executar.

A part de la proposta aprovada pel Parlament de Catalunya, d’altres documents de planificació ja inclouen la proposta del passeig marítim, com per exemple el Pla Estratègic del Maresme 2015.


Una oportunitat pel sector turístic

En el marc del Pla Estratègic del Maresme 2015, un dels reptes que es marca  a la comarca és la de superar el model turístic basat en sol i platja i oferir tot un conjunt d’activitats complementàries de caire cultura, gastronòmic i esportiu.

En aquest sentit, l’existència d’un itinerari ciclable, còmode i segur al llarg de la comarca del Maresme esdevindria, sens dubte, un important atractiu turístic per als visitants i permetria atraure un turisme diversificat i no tant concentrat durant els mesos d’estiu. D’altres territoris, com per exemple les vies verdes de Girona o la Terra Alta, han fet una important aposta pel cicloturisme amb resultats força bons. Sense anar més lluny, les Vies Verdes de Girona ha rebut, recentment, el Premi a la millor iniciativa exemplar europea 2011 que atorga l’Associació Europea de Vies Verdes.


Convivència entre vianants i ciclistes

El cas de Montgat tampoc és nou i hi ha molts municipis que en algun punt de la xarxa urbana han detectat problemàtiques entre vianants i ciclistes. Per aquest motiu, diversos municipis han impulsat canvis en els seves respectives ordenances de mobilitat i circulació, per tal de regular la mobilitat en bicicleta.

El cas més paradigmàtic, segurament és el de Barcelona, que l’any 2008 va aprovar una nova ordenança per regular la circulació de bicicletes. En aquesta ordenança la convivència entre ciclistes i vianants, en els punts on no existeixen espais delimitats específicament per a bicicletes es resol de la següent manera:

  • Els ciclistes poden circular per voreres i parcs d’almenys 5 metres i 3 d’espai lliure, excepte si hi ha aglomeració de vianants.
  • La preferència és sempre per als vianants.
  • Els ciclistes no poden circular a més de 10 km/h i han de respectar en tot moment la preferència dels vianants
  • No es pot circular a menys d’un metre de les façanes.
  • Si hi ha aglomeració de gent l’usuari de la bicicleta ha de baixar i circular caminant.

Els mateixos criteris han estat adoptats per l’ordenança de mobilitat de L’Hospitalet de Llobregat i per l’ordenança tipus de mobilitat de la Federación Española de Municipios y Provincias.

Tenint en compte aquests criteris, l’aplicació en el cas de Montgat no seria factible, donat que l’ample existent del passeig marítim estar al voltant de 2 metres i, per tant, els ciclistes haurien de circular per aquest tram amb la bicicleta al costat.

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal