Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 26/07/2011
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

FGC està estudiant la posada en funcionament de serveis semidirectes a la línia del Llobregat - Anoia - Bages

Els nous serveis semidirectes permetrien escurçar el temps de trajecte en nou minuts, entre Igualada i Manresa amb la capital catalana

La millora de les connexions ferroviàries entre el Bages i Barcelona i també, entre l’Anoia i Barcelona ha estat, i és, una de les principals reivindicacions de les comarques centrals. Actualment els trajectes amb ferrocarril entre les capitals del Bages i de l’Anoia tenen temps de viatge que els fan poc competitius amb el trajecte amb cotxe. Per anar d’Igualada a Barcelona amb ferrocarril es triga 1 hora i 33 minuts, mentre que amb cotxe el trajecte pot fer-se amb 1 hora, si no es troben retencions. En el cas de Manresa la situació és similar, el trajecte entre la capital del Bages i Barcelona en FGC es pot fer amb 1 hora i 27 minuts, i en cotxe es triga poc menys d’una hora.

Per tal de reduir aquest temps de trajecte l’operadora FGC està estudiant implantar un nou servei de trens semidirectes, tant des d’Igualada com des de  Manresa que permetria escurçar el temps de recorregut en 9 minuts. Aquests nous serveis serien possibles gràcies a la duplicació de vies que es va realitzar, l’any 2008, en el tram entre Martorell i Barcelona i que permetria els avançaments dels trens semidirectes quan es trobessin amb d’altres combois de les línies existents.

Actualment s’estan estudiant els detalls tècnics de la viabilitat d’aquesta proposta, per tal de decidir en quines estacions no es realitzarà parada i de quina manera es pot minimitzar l’impacte que tindran aquests serveis en els serveis actuals que circulen per les mateixes vies. La principal dificultat radica en el tram entre Martorell i Barcelona on els trens semidirectes no pararien a totes les estacions, això obligaria a realitzar avançaments a d’altres trens que circulen per la mateixa via i podria provocar que aquests serveis haguessin de realitzar més temps de parada, per esperar l’avançament dels trens semidirectes.  De moment, no hi ha cap calendari concret ni un compromís ferm per a l’implantació d’aquests serveis, però si que es tracta d’un projecte en estudi.

Altres actuacions necessàries al Bages i Anoia

Els trens semidirectes, però, no són la única demanda que es planteja de les les comarques de l’Anoia i el Bages pel que fa a la millora dels serveis ferroviaris.

Pel que fa la Bages, en el Pla de Rodalies, presentat pel Ministeri de Foment el passat 2009, s’inclou el túnel de Montcada que permetria millorar el traçat de la línia de RENFE que actualment permet arribar fins a Manresa. Conjuntament a aquesta actuació, el Pla Territorial Metropolità de Barcelona també preveu d’altres actuacions de millora del traçat d’aquesta línia com per exemple un altre túnel a Vacarisses o la duplicació de vies entre Montcada i Sabadell.  Aquestes actuacions permetrien reduir el temps de trajecte entre Manresa i Barcelona i deixar el recorregut total en, aproximadament, una hora.

A l’Anoia, la principal millora estratègica pot venir amb el projecte de l’Eix Transversal Ferroviari, ja que està previst realitzar un ramal que connecti entre Igualada i Barcelona. Ara bé, aquest projecte requereix d’una forta inversió i en el context actual de contenció de la despesa sembla complicat que pugui ser una realitat en un horitzó proper. En un horitzó més proper els principals reptes del sistema ferroviari a la Conca d’Òdena passen per la millora de la integració del tren a Igualada i a Vilanova del Camí, eliminant l’actual pas a nivell a l’Avinguda Montserrat.

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal