Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 30/05/2011
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Millores a la xarxa de Rodalies

Entre les millores més destacades hi ha l’increment de freqüències en hora punta i la creació d’una nova línia, la R8, que permetrà unir Martorell i Granollers sense necessitat de passar per Barcelona

A part de les millores, des del Departament de Territori i Sostenibilitat també es reclama al Govern de l’Estat que reactivi la inversió prevista a la xarxa de Rodalies de Barcelona

Aquest mes de maig el Govern de la Generalitat ha anunciat diverses actuacions de millora de la xarxa de Rodalies de Barcelona, que es començaran a aplicar durant el proper mes de juny. Les millores consisteixen, bàsicament, en una reorganització d’horaris i serveis. Per altra banda, aquest mes de maig el Govern de la Generalitat també ha fet balanç del Pla de Rodalies, presentat pel Ministeri de Foment fa aproximadament dos anys, posant de manifest que no s’estan complint les inversions previstes en aquest Pla.

Pel que fa a les millores, el que primer notaran els usuaris el proper mes de juny és un increment de l’oferta d’expedicions, sobretot durant les hores punta. Els detalls de les millores per línia són els següents:

  • Línia R1 (Maçanet – Molins de Rei): Amb la nova programació, els viatgers de la línia R1 en el trajecte Mataró – Barcelona disposaran d’un tren cada sis minuts entre les 7:30 i les 8:30. Entre les 6:30 i la 7:30 i entre les 8:30 i les 9:30, la freqüència de pas serà de 8 minuts. La resta del dia passarà un tren cada deu minuts.
  • Línia R3 (L’Hospitalet - Puigcerdà per Vic): S’incrementarà l’oferta en hora punta de la tarda amb un servei Barcelona – Vic, el que facilitarà el retorn dels clients dels serveis de rodalia cap al Vallès Oriental i Osona.

  • Línia R4 (Sant Vicenç de Calders – Manresa): Els usuaris del trajecte Terrassa – Barcelona comptaran amb una oferta d’un tren cada 8 minuts entre les 7:00 i les 09:00 hores. Entre les 6:00 i les 7:00, la freqüència de pas serà de 10 minuts. La resta del dia hi haurà un tren cada 15 minuts. Amb aquest nou sistema, també s’homogeneïtzen les freqüències dels trens amb destinació Manresa.
  • Línia R7 (Cerdanyola Universitat – Sant Andreu Arenal): Es modifica el recorregut de la línia, que ara es prestarà com una llançadora entre Cerdanyola Universitat i Sant Andreu Arenal. Això permetrà mantenir l’accés a la Universitat Autònoma als barris del nord de Barcelona.

Una altra millora important del sistema de Rodalies és la posada en funcionament d’una nova línia, la R8, que connectarà les ciutats de Martorell i Granollers, passant per La universitat Autònoma i sense necessitat de passar per Barcelona. Aquest nou servei oferirà, inicialment un tren per hora i sentit. La nova línia dóna resposta a una històrica demanda del Vallès i del Baix Llobregat i suposa la primera línia no radial del sistema de Rodalies, ja que ni comença, ni acaba a la ciutat de Barcelona.

La nova línia connectarà les estacions de Martorell, Castellbisbal, Sant Cugat, Rubí, Cerdanyola Universitat, Mollet-Sant Fost, Montmeló i Granollers Centre i permetrà fer en molt menys temps trajectes com el tant reclamat pels estudiants entre Mollet i la UAB.

Nova organització de la xarxa de Rodalies de Barcelona
En el següent enllaç es pot consultar el plànol actual de la xarxa de Rodalies de Barcelona.

2 anys després del Pla de Rodalies

L’any 2009 el Ministeri de Foment va aprovar el Pla de Rodalies de Barcelona 2008 - 2015, amb una inversió prevista pel conjunt de la xarxa de 4.000 M€. A hores d’ara, i segons les dades del Departament de Territori i Sosteniblitat, s’han executat inversions per un valor de 306 M€, és a dir un 7,7 % de les actuacions previstes en aquest Pla.  Algunes de les actuacions més importants que incorpora el Pla semblen estar en punt mort de difícil solució pel context actual de crisi econòmica.

Les actuacions que el Govern de la Generalitat veu més necessàries que s’impulsin des de Madrid són l’accés ferroviari a la Terminal 1 de l’aeroport del Prat, el desdoblament de la línia de Montcada i Vic i la millora d’algunes estacions, com per exemple la de L’Hospitalet de Llobregat. Tot plegat representa una inversió de 1.900 M€. A més a més d’aquesta inversió, el Govern de la Generalitat també reclama al Ministeri de Foment que obri una oficina de seguiment del Pla de Rodalies, per tal de facilitar-ne la gestió i la seva aplicació.

A més a més hi ha d’altres actuacions previstes a la xarxa de Rodalies, i que no es van incloure en el Pla de Rodalies, com per exemple, el soterrament de les vies a L’Hospitalet de Llobregat i a Sant Feliu de Llobregat o la integració de la via del tren a Sitges que també han quedat aturats.

Per tal d’intentar desencallar les inversions a la xarxa de Rodalies es van reunir, el passat 26 de maig, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder i el secretari d’Estat de Planificació d’Infrastructures, Víctor Morlan, tot i que donada l’actual situació econòmica, la sortida d’aquesta situació no sembla fàcil.

 

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal