Última actualització 26/04/2011

Montcada i Reixac ja pedala

Montcada i Reixac ha presentat un conjunt d'actuacions a la via pública que tenen l'objectiu de promoure l'ús de la bicicleta. En concret s'ha actuat en uns 6 quilòmetres de carrers per tal de facilitar itineraris segurs i confortables als usuaris de la bicicleta. Per fer-ho s’han habilitat diversos trams de carril bici, ja sigui en calçada o en vorera, i també trams de convivència tant amb el cotxe (zones 30) com amb els vianants.

Per tal d’executar les diverses actuacions s’ha pres com a principal criteri la seguretat viària de tots els usuaris, tant ciclistes, com vianants i conductors. Per això es va realitzar un estudi previ per tal de definir els millors itineraris possibles per a la bicicleta. Es van definir quatre tipologies d’itinerari per a bicicletes: carril bici en calçada, carril bici en vorera, zona de convivència amb el cotxe i zona de convivència amb el vianant. Els trams de carril bici es van delimitar amb pilones flexibles de cautxú i peces de goma reflectants i els trams de convivència amb el vehicle privat es van senyalitzar degudament com a zones 30.

Per tal d’incrementar el nombre de desplaçaments que es realitzen en bicicleta al municipi, els nous itineraris ciclables permeten la connexió amb les principals parades d’autobús i les estacions de ferrocarril del municipi.

Les obres realitzades s’han finançat amb els Fons Estatal per a l'Ocupació i la Sostenibilitat Local (FEOSL) i han costat 366.207 euros.

Plànol del projecte executiu del carril bici de Montcada i Reixac

Pla Estratègic de la Bicicleta

Aquesta actuació s'inclou dins del Pla Estratègic de la Bicicleta que ha elaborat el municipi amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona i que que recull una diagnosi de la mobilitat en bicicleta al municipi, incloent infraestructures, l'ús de la bicicleta i les seves potencialitats, així com una proposta d'itineraris, entre altres continguts. El document s'ha enllestit amb les aportacions de les entitats - especialment Montcada en Bici - que han volgut prendre part en el procés participatiu obert des del Consistori.

A part de definir la xarxa ciclable de la ciutat, el Pla també proposa d’altres actuacions que tenen a veure amb l’aparcament, la promoció de l’ús de la bicicleta, l’educació viària o la prevenció dels robatoris. Algunes actuacions que s’inclouen al Pla són:

• Increment dels aparcaments per a bicicletes en punts d’atracció de mobilitat.
  • Implantació d’aparcaments tancats a les estacions de tren, centres de formació o treball i centres comercials.
  • Incorporar informació sobre la xarxa ciclable de Montcada al lloc web municipal.
  • Modificació de l’ordenança municipal de mobilitat per adaptar-la als nous criteris de mobilitat.
  • Creació d’un registre per a bicicletes
  • Ampliar el parc municipal de bicicletes, que actualment consta de quatre bicicletes elèctriques.
  • Incorporar la bicicleta com a un vehicle més de la policia local, que pot permetre l’oferta de serveis de més proximitat.
  • Promoure el desenvolupament de curses d’educació viària a les escoles i també a les persones adultes, mitjançant el projecte de biciescola.
  • Promoure el desplaçament en bicicleta a les escoles, aprofitant el projecte de les Rondes de les Escoles.
  • Desenvolupar diverses campanyes de promoció de l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport de mobilitat quotidiana.

Xarxa ciclables metropolitana

L’adaptació del municipi a la circulació amb bicicleta possibilitarà la creació d’una xarxa ciclable d’àmbit metropolità: des de Sant Cugat i la Universitat Autònoma de Barcelona es podrà arribar a Barcelona en bicicleta, passant per Cerdanyola i Montcada i Reixac. La xarxa ciclable montcadenca és la solució a la connexió del Vallès amb el Barcelonès. Entrant des de la N-150 pel carrer Progrés (polígon de la Ferreria) es podrà arribar al passeig de la ribera del Besòs, i des d’aquí a Barcelona, passant per Santa Coloma i Sant Adrià.

Vídeos:

Per més informació: