Última actualització 20/12/2010

La Comissió Catalana de Seguretat Viària aprova el Pla Català de Seguretat Viària 2011 – 2013

El Pla preveu es planteja com a principal objectiu la reducció d’un 15% el nombre de morts en accident de trànsit respecte l’any 2010

Es realitzaran els Plans Locals de Seguretat Viària a tots els municipis de menys de més de 20.000 habitants

La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària, integrada per diverses administracions públiques i entitat, entre elles la Diputació de Barcelona, ha aprovat el Pla Català de Seguretat Viària 2011 – 2013 amb el principal objectiu de reduir el nombre de morts en accident de trànsit, almenys un 15% respecte el nombre de morts de l’any 2010. Aquest objectiu està en línia respecte les orientacions que va publicar la Comissió Europea el passat mes de setembre i que proposen la reducció de fins al 50% de morts fins l’any 2020.

De fet, en la última dècada, entre els anys 2000 i 2010, es van reduïr un 57% el nombre de morts en accident de trànsit a Catalunya, la qual cosa significa que es van complir els objectius fixats per la Unió Europea de reducció d’un 50% de la mortalitat entre els anys 2000 i 2010.

El Pla, a part de centrar-se en la reducció de la mortalitat per accident de trànsit també vol incidir en el canvi cultural que suposa el rebuig social de totes aquelles actituds que suposen un risc per a la resta de conductors i usuaris de l’espai públic.

Per això el Pla proposa fins a cinc àmbits de treball i setanta accions, de les quals se’n destaquen les següents:

• Elaboració del Llibre Blanc de la Seguretat Viària de Catalunya

L’objectiu d’aquest llibre és un gran acord estratègic entre els diferents actors implicats en la seguretat viària per a determinar les línies estratègiques a seguir en la propera dècada

• Plans Locals de Seguretat Viària (PLSV)

Es realitzaran els PLSV de tots els municipis de més de 20.000 habitants. Fins al moment ja s’han realitzat 99 PLSV, principalment a les capitals de comarca i als municipis de més de 30.000 habitants.

• Elaborar un pla de cobertura de la mobilitat i del trànsit de Catalunya

Es pretén instal•lar una xarxa d’aforadors que permetin analitzar de forma constant les carreteres que registren més trànsit de Catalunya.

• Pla de Recerca i desenvolupament

La tecnologia és un element clau per a millorar la seguretat viària. Per això aquest pla cercarà les maneres per a promoure la transferència tecnològica entre els diferents agents implicats en la seguretat viària.

• Establir velocitats segures
  • Educació per a la mobilitat segura a l’escola
  • Estudi de costos socials i econòmics de l’accidentalitat in missio

Els accidents in missio són aquells que es produeixen quan es realitza un desplaçaments per motius laborals. Actualment no hi ha massa informació dels accidents d’aquest tipus i es pretén realitzar un estudi específic per poder quantificar la problemàtica i els costos que pot originar a les empreses, per tal que desenvolupin accions per promoure una mobilitat més segura dels seus treballadors.

• Sistema de detecció de concentració d’accidents
  • Estudi d’atropellaments

Els atropellaments acostumen a tenir conseqüències severes per als vianants i suposen un factor de risc, encara massa important en la mobilitat urbana. Per això es realitzarà un estudi específic per tal de buscar actuacions per a minimitzar el nombre d’atropellaments a les ciutats.

• Uniformitzar els indicadors de lesivitat de les víctimes entre els diferents cossos de policia i les fonts hospitalàries.

D’altres àmbits que també són prioritaris pel Pla Català de Seguretat Viària 2011 – 2013 són:

• Vehicles de dues rodes
  • Interseccions