Última actualització 23/11/2010

Barcelona prova un sistema telemàtic per trobar aparcament

El sistema s’instal•larà el proper mes desembre al Passeig Taulat de Barcelona per realitzar una prova pilot

El sistema, que té un consum energètic molt baix, permetria reduir el temps de recerca d’aparcament i, per tant, el consum de combustible

L’aparcament és un dels temes de més importància en la gestió de la mobilitat urbana i també un dels aspectes que més mals de cap causa, tant als gestors municipals com als propis ciutadans. Qui no ha passat una bona estona buscant aparcament a prop de casa seva un diumenge al vespre, donant tombs, una vegada i una altra, sense trobar cap plaça disponible?  Però, és clar, aparcar sempre a la porta del nostre destí és una autèntica quimera i la tendència actual de la mobilitat és a limitar i regular les places d’aparcament pròximes als punts d’atracció de la mobilitat.

Tant la manca d’aparcament com l’esperança dels conductors de trobar una plaça d’aparcament pròxima al seu destí provoquen el que s’anomena trànsit d’agitació, és a dir aquell trànsit que es realitza un cop s’ha arribat al destí i que només té com a finalitat trobar un lloc d’aparcament.  D’alguna manera es tracta d’un trànsit innecessari ja que si el conductor trobés aparcament amb rapidesa aquest trànsit seria molt petit. Vist això, la pregunta és òbvia, podria saber el conductor del vehicle on són les places d’aparcament disponibles pròximes al seu destí per tal de minimitzar el trànsit d’agitació?

Amb l’objectiu de donar resposta a aquesta pregunta un equip d’investigadors ha començat a provar un sistema que permet informar als conductors dels punts on es troben situades les places d’aparcament disponibles. El sistema ha estat desenvolupat per la Universitat Politècnica de Catalunya i l’empresa Urbiòtica.

El funcionament del sistema es basa en diversos sensors que s’instal•len a la via pública. Un sensor òptic detecta el grau d’intensitat de la llum i els canvis bruscos d’aquesta intensitat, per exemple quan hi passa un cotxe per sobre. Quan es produeix aquest canvi de llum, el sensor òptic activa un sensor magnètic que verifica si l’objecte que ha provocat el canvi en la llum és un vehicle o no.  Un cop s’identifica si es tracta d’un vehicle o no, el sistema envia la informació per radiofreqüència a un transceptor (receptor i transmissor alhora) pròxim que, reenvia la informació, mitjançant Wi-Fi o GPRS a la central de dades. Per tal que el sistema funcioni cal instal•lar els sensors en cada plaça d’aparcament i tot una xarxa de transceptors que permetin donar cobertura als sensors.

Un cop la informació de la via pública s’ha processat, aquesta es pot fer arribar a la ciutadania mitjançant diferents canals de comunicació com els iPad o bé directament a al via pública mitjançant indicadors lluminosos instal•lats a les entrades de cada carrer i que indiquin el nombre de places disponibles.

A part de la gestió de l’aparcament el sistema pot tenir altres aplicacions com per exemple, la possibilitat de cobrar per temps real d’aparcament en les zones de zona blava, la reserva de places per a persones amb mobilitat reduïda o la detecció de la manca de llum en zones que haurien d’estar il•luminades.

A partir del proper mes de desembre es realitzarà una prova al Passeig Taulat del districte de Poblenou de Barcelona, gràcies a un projecte de l’Ajuntament de Barcelona sobre sensorització de la ciutat.  També està previst que el sistema comenci a funcionar el gener de 2011 a la ciutat de Figueres per tal de monitoritzar el trànsit d’entrada i sortida de la ciutat.

Altres experiències similars a Sant Cugat

Un sistema similar es va provar al municipi de Sant Cugat aquest estiu. En aquest cas el sistema va estar desenvolupat per la Universitat Autònoma de Barcelona i l’empresa WorldSensing.

Més informació sobre aquest projecte

Recull de premsa: