Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 19/10/2010
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme

La nova infraestructura tindrà 2 carrils per sentit i una velocitat de circulació de 80 km/h

El nou enllaç a Alella permetrà eliminar el peatge de la C-32 que actualment hi ha en aquesta població

La Generalitat de Catalunya ha presentat l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de la futura Ronda del Baix Maresme. L’estudi restarà a informació pública durant el mes d’octubre i el termini de presentació d’al•legacions finalitzarà el 4 de novembre per a particulars i el 4 de desembre per a administracions locals.

L’objectiu principal de la Ronda del Maresme és oferir una alternativa de pas per al trànsit comarcal dels municipis del Baix Maresme amb la finalitat de traspassar el trànsit de l’actual N-II a aquesta nova via. D’aquesta manera la N-II reduirà el volum de trànsit i es podrà integrar completament a la xarxa viària urbana amb les característiques pròpies d’un carrer, és a dir, amb molta més comoditat, seguretat i accessibilitat per als vianants i ciclistes.

Segons l’estudi presentat, la nova infraestructura tindrà una longitud de 15,7 quilòmetres, començarà a Montgat i finalitzarà a Mataró, passant pels municipis de Tiana, Alella, el Masnou, Teià, Premià de Dalt, Premià de Mar, Vilassar de Dalt, Vilassar de Mar, Cabrils i Cabrera de Mar.  El seu traçat transcorrerà en paral•lel a l’actual autopista C-32 per tal de minimitzar l’ocupació de terrenys. Tindrà dos carrils per sentit i una velocitat màxima de circulació de 80 km/h. La connectivitat de la Ronda del Baix Maresme amb la resta de la xarxa viària es realitzarà amb 10 enllaços. El cost total de l’actuació serà de 215 M€. Està previst que les obres es puguin començar l’any 2012 i finalitzar-se l’any 2015.

Plànol de la Ronda del Baix Maresme, segons l'estudi informatiu
Plànol de la Ronda del Baix Maresme, segons l'estudi informatiu


L’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme s’emmarca dins de l’acord que el Ministeri de Foment i la Generalitat van signar l’any 2008 per traspassar la titularitat de la N-II a la Generalitat. En aquest acord s’establia que la Generalitat s’encarregava de la construcció de la Ronda del Baix Maresme com a vial alternatiu a la N-II i de la mateixa manera, s’impulsaven diverses mesures d’urbanització i integració de l’actual N-II en l’entorn urbà on es troba. Pel que fa al finançament d’aquestes actuacions el Ministeri de Foment es comprometia a transferir fins a 400 M€.

La proposta de la nova infraestructura ha estat molt ben rebuda pel Consell Comarcal del Maresme ja que es considera una actuació de gran importància per a la comarca i que permetrà eliminar la barrera que actualment suposa la N-II pels municipis costaners del Maresme. Segons el president del Consell Comarcal del Maresme, Josep Jo, la situació dels municipis per on circula la N-II és inacceptable ja que la carretera suposa un risc per als ciutadans que l’han de creuar periòdicament.

Una altra de les millores que s’han rebut molt bé des del Consell Comarcal és que amb el nou enllaç que es construirà a Alella també es suprimirà el peatge de la C-32 situat en aquest municipi.

La Ronda del Baix Maresme també ha rebut algunes crítiques. Concretament la Plataforma Preservem el Maresme, formada per 34 entitats de la comarca, considera que la construcció d’una nova infraestructura no és la solució per a la mobilitat del Maresme i que cal fer una aposta més clara per a la promoció de la mobilitat en transport públic. Les entitats tenen previst realitzar al•legacions al projecte de la Ronda del Baix Maresme.

L’anunci i presentació de l’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme s’emmarca en un moment on la comarca s’està replantejant les grans infraestructures sobre les quals s’estructurarà la mobilitat comarcal. En aquest sentit el passat mes d’abril el Consell Comarcal i la Generalitat de Catalunya van elaborar un document conjunt per a planificar aquelles infraestructures de mobilitat necessàries per a la comarca en els propers anys. Segons aquest document les principals actuacions a desenvolupar durant els propers anys són:

Infraestructures ferroviàries:

  • Millores de la capacitat actual de la R-1 de Rodalies
  • Línia Orbital Ferroviària (tram Mataró - Granollers). Actualment ja es troba redactat el Pla Director Urbanístic per a les reserves de sòl i el Ministeri de Foment ja té adjudicat l’estudi funcional d’aquesta infraestructura.
  • Desdoblament de la línia entre Arenys de Mar i Blanes
  • Variant ferroviària entre Barcelona i Mataró, que inclou la variant ferroviària de Badalona i la variant ferroviària de Mataró.
  • Construcció d’un nou baixador a Premià de Mar
  • Desplaçament de la via de rodalies per l’interior del Baix Maresme, es preveu que durant el 2010 es realitzi l’estudi d’alternatives.
  • Millora de les connexions ferroviàries amb les comarques gironines

Infraestructures de transport públic:

  • Carril bus VAO per la C-31, entre Montgat i Barcelona. Actualment s’està redactant el projecte constructiu i es preveu que es puguin iniciar les obres a finals del 2010.

Serveis de transport públic:

  • Estudiar i programar millores de transport públic per carretera amb connexió directa a Barcelona pels municipis del Baix Maresme que no disposen d’estació de tren.
  • Estudiar i programar un pla de millora del transport públic per carretera de l’Alt Maresme que millori les connexions amb Barcelona i Girona.
  • Serveis exprés entre el Masnou i Barcelona
  • Serveis de vertebració entre Tordera i Blanes
  • Incorporació dels serveis de transport públic proposats al Pla de millora del Baix Maresme.

Actuacions a la xarxa viària i política de peatges:

  • Ronda del Baix Maresme
  • Transformació de l’actual N-II en via urbana
  • Replantejament de la política de peatges de la C-32 per tal que funcioni com una eina de regulació de la mobilitat. Establir diferents criteris de tarificació del peatge segons criteris com: moviments recurrents amb origen o destinació al Maresme, nombre d’ocupants del vehicle, habitualitat dels desplaçaments, característiques mediambientals dels vehicles.

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal