Última actualització 13/07/2010

Ajudes per al transport públic urbà fins l’any 2014

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques, l’Autoritat del Transport Metropolità i l’Associació de Municipis amb Transport Urbà han signat un conveni que garanteix les ajudes al transport públic urbà fins l’any 2014

L’any 2006, el DPTOP, l’ATM i l’AMTU signaven un conveni per tal de millorar el finançament del transport públic urbà dels municipis associats a l’AMTU per als 4 anys següents. Així, durant l’any 2007 es van invertir 2, 41 M€, el 2008 la quantitat es va incrementar fins als 6,63 M€, el 2009 van ser 6,9 M€ i per aquest any 2010 la quantitat invertida serà de 6,95 M€. En total, doncs la inversió realitzada durant els quatre anys de durada del conveni ha estat de 23 milions d’euros.

A part de la inversió realitzada, el conveni també determinava que les ajudes al transport públic urbà dels municipis associats l’AMTU i inclosos dins de l’àmbit de l’ATM es negociarien a través del contracte programa de finançament del transport públic de la Regió Metropolitana de Barcelona dels anys 2007 a 2010.

Un cop ha finalitzat el termini previst per al primer conveni les tres entitats implicades han acordat la renovació del conveni fins al 2014 per tal de continuar amb el finançament del transport públic urbà. Segons les previsions del DPTOP la quantia de la ajudes s’anirà incrementant any a any fins a arribar a un total de 10 M€ anuals l’any 2014.

Una millora substancial del transport públic urbà

A les ajudes facilitades pel DTPOP i que sumen un total de 23 M€ cal sumar-hi, també, uns 20 M€ que durant els quatre anys transcorreguts han invertit els respectius municipis als seus sistemes de transport públic urbà. Així ho va indicar el Sr. Josep Mayoral, alcalde de Granollers, que va afegir que aquesta inversió ha suposat un salt qualitatiu molt important per al transport públic urbà.

De fet, la filosofia de les ajudes no ha estat només alleujar part del dèficit del transport públic urbà, sinó també, promoure un salt qualitatiu, tant en l’ampliació del servei com en la renovació de les flotes d’autobusos, per tal de fer el transport públic més eficient i atractiu per als ciutadans. En aquest sentit, tots els municipis que han volgut optar a les ajudes al transport públic urbà han hagut de redactar prèviament un Pla de millora del transport públic urbà.

Algunes de les millores realitzades en els diferents municipis han estat l’adquisició de 93 vehicles nous, l’increment de 1,71 milions de quilòmetres útils recorreguts, i l’augment de 2,57 milions de passatgers, el que suposa un increment d’un 7%.

El repte: reduir el dèficit, augmentar l’eficiència

Si bé les ajudes han servit per millorar la qualitat i cobertura del transport públic i també incrementar el nombre de passatgers no cal oblidar que el transport públic en general, i especialment el transport públic urbà, són serveix deficitaris, que suposen una càrrega important per les arques públiques. Per exemple, en els darrers 10 anys, la proporció de les subvencions del transport públic de la Regió Metropolitana de Barcelona ha passat de ser un 50% del total del cost l’any 1998 a un 60% l’any 2009, és a dir que el transport públic ha incrementat el seu dèficit.

Aquesta tendència és poc sostenible i més en temps de crisi, per tant, les ajudes previstes fins al 2014 s’orientaran a la millora de l’eficiència del transport públic. Així ho va manifestar el Sr. Miquel Àngel Nadal, Secretari per la Mobilitat, que va fer incís en la necessitat de no crear noves línies de transport públic deficitàries sinó de millorar l’eficiència de la xarxa actual.