Última actualització 29/06/2010

La Diputació de Barcelona presenta l’exposició itinerant mobilitat 2.0. Cap a una nova cultura de la mobilitat urbana

L’exposició té l’objectiu d’acompanyar els diferents processos participatius que es duguin a terme en els municipis que han començat a desenvolupar el seu pla de mobilitat.

Durant l’any 2009, la Diputació de Barcelona va desenvolupar un projecte de recerca, documentació i publicació de diverses experiències d’interès i bones pràctiques en l’àmbit de la mobilitat, la seguretat viària i l’accessibilitat realitzades als municipis de la província de Barcelona. Aquest treball va servir per detectar una cinquantena d’experiències que es van anar publicant periòdicament al lloc web de la Xarxa Mobal. L’objectiu d’aquest recull de bones pràctiques és el d’oferir exemples i recursos als municipis que els puguin servir per a desenvolupar els seus propis projectes urbans.

Es van detectar i documentar experiències d’interès en els diferents mitjans de transport: mobilitat a peu, bicicleta, transport públic i vehicle privat i en diferents tipologies de municipis, tant municipis petits, mitjans o grans; municipis d’àmbit urbà i metropolità i municipis d’àmbit rural. També es van detectar experiències amb costos econòmics diversos, des d’experiències amb un cost mínim fins a projectes amb costos importants, alguns ells de varis milions d’euros. En definitiva es van detectar una gran varietat de bones pràctiques per tal de cobrir la gran diversitat geogràfica i territorial dels municipis de la província.

Un cop finalitzada la fase de documentació i publicació de totes les bones pràctiques es van aprofitar tots els materials elaborats per a desenvolupar una exposició sobre mobilitat, anomenada mobilitat 2.0. Cap a una nova cultura de la mobilitat urbana. Aquesta exposició s’ha realitzat amb varis objectius. Per una banda es pretén donar a conèixer algunes de les bones pràctiques detectades durant el treball realitzat l’any 2009, però, per altra banda no s’ha volgut obviar el valor pedagògic que tenen aquestes bones pràctiques, així, un segon objectiu de l’exposició és explicar quines són les principals línies de treball en l’àmbit de la mobilitat que s’estan duent a terme des de la Diputació de Barcelona i des de la majoria de municipis de la província.

L’exposició costa de 7 panells amb diverses temàtiques:

• La mobilitat és un dret i un deure
  • La ciutat mediterrània com a model
  • A cada carrer el seu ús
  • El pla de mobilitat, què i per a què
  • Tots som vianants
  • La bicicleta, símbol de modernitat
  • Semàfor verd al transport públic
  • Menys velocitat, més seguretat
  • Aparcar: l’interès comú o l’individual
  • A l’escola a peu
  • L’accés als polígons industrials
  • Accessibilitat, una millora per a tothom

L’exposició ha estat instal•lada durant dues setmanes a la Sala Noble de l’Edifici del Rellotge i ha coincidit amb la realització de la VII Jornada tècnica de mobilitat celebrada els dies 3 i 17 de juny. Al tractar-se d’una exposició amb un caràcter marcadament divulgatiu i pedagògic s’ha considerat interessant que estigui a la disposició dels municipis que la vulguin instal•lar als seus consistoris ja que pot ser una bona eina de suport per als processos de participació ciutadana que es desenvolupen en el marc dels plans de mobilitat. De moment diversos municipis ja han manifestat el seu interès en disposar de l'exposició i durant les properes setmanes aquesta s'exposarà a Olesa de Montserrat on s'està realitzant el procés de participació ciutadana del pla de mobilitat.

Per tal de sol•licitar l’exposició de mobilitat cal posar-se en contacte amb la Diputació de Barcelona a la següent adreça de correu electrònic:

xarxamobal@diba.cat

Exposició instal.lada a la Sala Noble de l'Edifici del Rellotge