L'ATM ha fet públic, aquest mes d'abril, el primer avanç del Pla director d'infraestructures (PDI) 2009 - 2018 que planifica les infraestructures a executar en els propers 10 anys. El Pla incorpora tant les propostes del Pla territorial metropolità de Barcelona, aprovat recentment, com les propostes del Pla de Rodalies 2008 - 2015 del Ministeri de Foment, que es va aprovar el mes de febrer de l'any 2009. En total es preveuen 25.242 M€ d'inversió, molts dels quals s'invertiran en la construcció de 360 quilòmetres nous de xarxa ferroviària i 227 noves estacions de tren i metro.
Quan el Pla s'aprovi inicialment, s'obrirà un període d'informació pública per tal que les entitats i ciutadania en facin les aportacions que creguin necessàries.
Les actuacions més rellevants que s’inclouen en el Pla són les següents:
Xarxa de metro
- L9 – Finalització de la línia: Aeroport – Parc Logístic – Zona Universitària – La Sagrera – Gora / Can Zam
- L1 – ampliació des d’Hospital de Bellvitge fins al Prat de Llobregat
- L1 – ampliació des de Fondo a Badalona Centre
- L2 – ampliació des de Sant Antoni al Parc Logístic
- L2 – ampliació des de Pep Ventura fins a Badalona Centre
- L3 – ampliació des de Zona Universitària fins a Sant Feliu de Llobregat
- L3 – ampliació des de Trinitat Nova a Trinitat Vella
- L4 – ampliació des de la Pau a La Sagrera
- L5 – ampliació des d’Horta fins a Vall d’Hebron
En total suponen 77,3 nous quilòmetres de xarxa i 80 noves estacion
Xarxa de Tramvia
- Unió del Trambaix amb el Trambesòs, per la Diagonal
- T1 – ampliació des de Cornellà de Llobregat fins a Sant Boi
- T3 – ampliació des de Sant Feliu de Llobregat fins a Quatre Camins
- T4 – ampliació des de Sant Adrià fins al Port de Barcelona
- T6 – ampliació des de Torribera fins a Sant Adrià
- Nova línia Montcada i Reixac – Ripollet – Cerdanyola – UAB
En total suposen 34,8 nous quilòmetres de xarxa i 62 noves parade
Xarxa de FGC
- L6 – ampliació des de Reina Elisenda fins a Finestrelles
- L8 – ampliació des de Pl. Espanya fins al Besòs, passant per Gràcia
- S1 – ampliació des de Terrassa Rambla fins a Can Roca
- S2 – ampliació a Sabadell, des de Can Feu a Ca n’Oriac
- S2 – ampliació a Sabadell, des de Ca n’Oriac a Castellar del Vallès
- Cua de maniobres de Pl. Catalunya de la línia del Vallès
- Variant de la línia del Llobregat – Anoia, per passar pel polígon industrial de Can Amat.
- Nova línia Poblenou – UAB, pel túnel d’Horta.
En total suposen 46,1 nous quilòmetres de xarxa i 31 noves estacion
Xarxa ferroviària estatal
- Nova línia orbital ferroviària
- Nova línia Montgat – Mataró per l’interior del corredor
- Variant de Mataró R1
- Variant de Badalona R1
- Duplicació de la via entre La Garriga i Vic
- Tercera via Sabadell Sud – Cerdanyola del Vallès
- Soterrament de la via i nova estació a Sitges
- Soterrament de la via i nova estació a Vilanova i la Geltrú
- Nova estació de Serguerar i Santa Perpètua
- Integració de la línia de Vilanova a l’Hospitalet de Llobregat
- Nou intercanviador Polígon Santiga
- Perllongament de la R3 entre Cornellà i Castelldefels
- Perllongament de la R1 a la T1 i T2 de l’aeroport de Barcelona
- Duplicació de via entre Arenys de Mar i Blanes
- Duplicació de via entre Papiol i Mollet
- Duplicació de via entre Montcada i La Garriga
- Nou túnel de Montcada
- Soterrament de la via a Sant Feliu de Llobregat
En total suposa un increment de 202 quilòmetres de xarxa i 44 noves estacion
Intercanviadors
- Millora de l’intercanviador de Pl. Catalunya: L1, L3, Rodalies
- Nou intercanviador a Zona Universitària: L3, L9, Trambaix i autobusos interurbans
- Nou intercanviador Ernest Lluch: L5 i Trambaix
- Nou intercanviador Ribera Salines a Cornellà: FGC i Trambaix
- Nou intercanviador Volpelleres a Sant Cugat: FGC i Rodalies
- Millora intercanviador d’Arc de Triomf: Rodalies, L1
- Nou intercanviador de la Sagrera: LAV, Rodalies, L4, L9 i busos