Última actualització 22/04/2010

Millores de mobilitat pel Maresme

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques i el Consell Comarcal del Maresme signen un acord que recull les bases per a desenvolupar totes les infraestructures i serveis de millora de la mobilitat a la comarca.

La comarca del Maresme, degut a la seva peculiar estructura geogràfica, té una distribució de les xarxes de mobilitat longitudinal, que recorren la comarca d'un extrem a l'altre. Així, la mobilitat de la comarca s'estructura, bàsicament, per l’autopista C-32, la carretera N-II, l’autopista C-60 i la línia ferroviària que travessa la comarca per la costa, així com nombroses carreteres locals que fan el trajecte entre la serralada pre-litoral i la costa.

Aquesta estructura ha provocat que el desenvolupament d’Infraestructures del transport  hagi originat un conjunt de perjudicis per la comarca. Per una banda,  la carretera N-II i la línia ferroviària són una forta barrera per als municipis de la costa, ocasionant problemes de seguretat viària i urbanístics. Per altra banda, l’autopista C-32, única opció per a la mobilitat de llarga distància de la comarca, implica que els ciutadans del Maresme hagin de pagar un peatge “obligatori” per als seus desplaçaments en vehicle privat.

Per tal de millorar la mobilitat de la comarca, aquest mes d'abril el Consell Comarcal del Maresme i  el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya han signat un acord que recull les diferents actuacions en infraestructures del transport i serveis de transport públic previstes per la comarca. Algunes d'aquestes actuacions són el resultats d'acords anteriors com per exemple l'acord signat el passat desembre de 2009 pel qual s'aprovaba el traspàs del tram de la N-II pel seu pas pel Maresme a la Generalitat i la construcció d'un vial gratuït alternatiu a aquesta via.

Les actuacions que s’emmarquen en aquest acord, i que són el resultat de diversos acords previs entre les diferents administracions públiques, proposen solucions al conjunt de problemàtiques exposades.

Les actuacions previstes dins l’acord són les següents:

Xarxa viària

• Ronda de Mataró: millora de l’accessibilitat de la C-32 a Mataró, per tal que funcioni com una ronda de la ciutat. Comporta una inversió de 110 milions d’euros i es començarà a executar aquest any.
  • Ronda del Baix Maresme (Montgat – Mataró): pemetrà absorbir part del trànsit de la N-II i adaptar aquesta via per usos més urbans. Actualment se n’està redactant l’estudi informatiu per analitzar diferents alternatives. Amb el conveni que es va signar entre Generalitat i Ministeri de Foment per al traspàs de la N-II al Maresme, es va incloure una partida de 400 M€ per a la construcció d’aquest nou vial.
  • Transformació de l’actual N-II en via urbana: Aquesta via, que recentment ha estat traspassada del Ministeri de Foment a la Generalitat s’adaptarà per a compaginar el trànsit de vehicles amb el trànsit de bicicletes i vianants i millorar-ne la permeabilitat transversal.
  • Variant d’Arenys de Mar: Vial  que connecta la N-II i la C-32 i que farà les funcions de variant per alliberar l’actual centre de la vila del trànsit de pas. Aquesta actuació suposa una inversió de 4,6 M€ i es preveu que comenci a executar-se aquest any.
  • Xarxa local: es preveu la millora de la xarxa local de carreteres a poblacions com Cabrils, Teià, Premià de Mar, Premià de Dalt o Llavaneres
  • Millores a la C-32: Es proposen actuacions per a millorar el nivell de servei i accessibilitat d’aquesta infraestructura.

Peatges

La política tarifària aplicable als peatges s’està reformulant, si en el seu dia van ser la principal font per al finançament de noves infraestructures viàries, avui, els peatges també serveixen per a regular la mobilitat, bonificant a determinats col•lectius i vehicles.

Seguint aquesta política tarifària s’aplicaran bonificacions al peatge de Vilassar de Dalt als viatges amb origen i destí dins la comarca i també, als vehicles  menys contaminants i als d’alta ocupació.

El programa de descomptes s’iniciarà a finals de l’any 2010.

També es preveuen altres bonificacions específiques per a la mobilitat intracomarcal a l’Alt Maresme, on s’hi troben els peatges d’Arenys de Munt i Santa Susanna.

Xarxa ferroviària

• Millora de la capacitat de la línia R1 de Rodalies: millora de les 18 estacions  del Maresme (accessibilitat, perllongament d’andanes a les estacions d’Ocata, Mataró, Cabrera de Mar, Premià de Mar i Tordera) i construcció d’apartadors per tal de poder ofertar trens semidirectes entre Mataró i Barcelona i escurçar el temps de trajecte.
  • Línia Orbital Ferroviària: al Maresme, aquesta nova línia permetrà crear un nou servei de tren cap al Vallès Oriental i Occidental, fins ara inexistent. Tindrà estacions a Mataró (4) i Argentona. Actualment ja se n’ha aprovat el Pla director urbanístic
  • Desplaçament de la via de rodalies per l’interior del Baix Maresme: aquesta actuació pretén apropar més la línia ferroviària als nuclis de les poblacions i eliminar l’actual barrera ferroviària que suposa el tren al Maresme. El Pla Territorial Metropolità inclou aquesta actuació.

Transport públic en bus

• Millora de les connexions entre Barcelona i Girona: es preveuen serveis directes entre els municipis de l’Alt i el Baix Maresme que no tinguin estació de tren.
  • Nou servei exprés entre Alella – Teià – Masnou i Barcelona: servei directe entre aquestes poblacions i Barcelona amb una freqüència de 2 expedicions en hora punta.

• Serveis de vertebració Tordera – Blanes: amb una freqüència mínima d’una expedició per hora.
  • Construcció d’un carril bus a la C-31, entre Montgat i Barcelona: actualment se n’està redactant el projecte constructiu.

Infraestructures