Última actualització 30/08/2010

Control per vídeo de les zones de vianants a Manresa

Sistemes similars al de Manresa ja s’estan utilitzant a Barcelona, Sant Cugat, Sitges o Rubí

L'Ajuntament de Manresa ha posat en funcionament un sistema de vídeo per controlar aquells vehicles que accedeixen a la zona de vianants sense estar-hi autoritzats. Aquest sistema permet a la Policia Local detectar els vehicles que realitzen la infracció i realitzar la denúncia al mateix moment.

Aquesta actuació s’ha implantat al mateix moment en que s’ha ampliat la zona de vianants del casc antic. Actualment, la ciutat compta amb uns 2 quilòmetres de carrers de vianants al centre de la ciutat, on es concentra una important activitat comercial.

Els sistemes de "vídeodenúncia" o "fotodenúncia" s'estan popularitzant i cada cop són més els ajuntaments i administracions que els utilitzen per a millorar la seguretat viària, especialment en l'àmbit urbà. A part dels coneguts radars per a detectar l’excés de velocitat, municipis com Barcelona o Sant Cugat han implantat sistemes de control fotogràfic o de vídeo amb d’altres objectius.

A Barcelona, per exemple, s’ha utilitzat un sistema de vigilància amb càmeres d’alta definició capaces de detectar les matrícules dels ciclomotors, fins i tot de nit. Amb aquest sistema es pretén controlar determinades cruïlles de la ciutat on s’havien detectat un important nombre d’infraccions, especialment per part de motocicletes. Un sistema semblant es va implantar el mes de febrer a Mataró, amb dues càmeres per controlar que els vehicles no passin els semàfors en vermell.

A Sant Cugat, on des de fa temps que el centre de la ciutat és exclusiu per a vianants, també es preveu utilitzar fins a 32 càmeres per a controlar el trànsit de la ciutat. També s’han instal.lat 13 càmeres a la zona de vianants, tot i que en aquest cas, la seva finalitat principal és la seguretat ciutadana.

A Sitges, que l’any 2008 va començar a implantar carrers per a vianants al seu centre comercial, es va optar per utilitzar les càmeres de vídeo per regular l’accés a la zona de vianants, evitant així les pilones. Gràcies a les càmeres es poden identificar els vehicles amb matrícules autoritzades i mitjançant un semàfor controlar-ne l’accés. També, gràcies a les càmeres, si un vehicle autoritzat entre a la zona de vianants, pot ser identificat i sancionat.

Al municipi de Rubí, que va implantar la zona de vianants l’any 2008, també ha optat per a instal•lar 8 càmeres per controlar el trànsit a la zona de vianants. Igual que en el cas de Sitges, aquestes càmeres tindran una dobla funció. Per una banda permetran el control d’accés a la zona de vianants i per l’altra serviran per sancionar aquells vehicles no autoritzats que hi accedeixin. Per tal d’evitar sancions innecessàries, l’Ajuntament de Rubí ha realitzat una campanya informativa amb la col•laboració dels comerços de la zona.

Regulació i normativa de les zones amb videovigilància

L’ús de càmeres de vigilància en indrets públics està força regulat ja que, si bé són útils per a millorar, tant la seguretat viària com la seguretat ciutadana, també poden suposar una vulneració del dret fonamental a la intimitat. La Llei Orgànica 4/1997 regula l’ús de sistemes de vídeovigilància. Aquesta Llei, determina, entre d’altres coses, que qualsevol instal.lació basada en sistemes de videovigilància caldrà que rebi l’informe favorable de la Comissió de Control de Dispositius de Videovigilancia de Catalunya, depenent del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

La Llei també determina que allí on s’instal.lin càmeres de videovigilancia, caldrà informar d’uina manera clara i comprensible als ciutadans.

Recull de premsa: