Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 18/11/2010
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

TMB vol posar en funcionament les dues primeres línies del RetBus

La nova xarxa de busos farà pujar la velocitat comercial dels 11 als 15 quilòmetres per hora

Les dues primeres línies es posaran en funcionament el mes de gener de 2011 i s’aplicarà progressivament fins al 2018

El passat mes de febrer de 2010, es va presentar la nova xarxa de busos prevista per la ciutat de Barcelona i que s’ha anomenat inicialment RETBUS. Es tracta d’un nou concepte de gestió del transport públic que intenta assimilar-se a la gestió del metro, és a dir, maximitzant la velocitat de circulació i facilitant el transbordament entre línies, alhora que simplificant la comprensió de la xarxa per part de l’usuari. 

La proposta es va presentar en el marc d’una jornada sobre el disseny i gestió de la xarxa d’autobusos de Barcelona i va comptar amb l’aval tècnic del catedràtic de la Universitat de Califòrnia a Berkeley, Carlos Daganzo. També van participar en la jornada Salvador Rueda, director de l’Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona; Jean Dekindt assessor de la UITP, Marc Garcia, director General de l’ATP; Francesc Robusté, director del CENIT; Ignasi Armengol, director general de TMB i Àngel López, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona.

Segons ha anunciat TMB, està previst posar en funcionament les dues primeres línies el proper mes de gener. de 2011. En concret sera una línia mar - muntanya, la que enllaça Via Augusta amb Plaça Espanya, i una altra línia Llobregat - Besòs, la que enllaça la Zona Universitària amb Fabra i Puig, per la Ronda del Mig.

 

Objectius del RETBUS

  • Millorar la competitivitat i rapidesa del transport públic en bus.
  • Augmentar la velocitat comercial dels busos que ara es situa al voltant dels 11 km/h fins als 15 km/h.
  • Millorar la comprensió de la xarxa, sobretot per aquells usuaris no habituals (turistes, per exemple)
  • Millorar la fiabilitat del servei des del punt de vista de l’usuari.
  • Millorar la imatge del bus com a alternativa al transport públic.


Característiques del RETBUS

  • Flota de 270 vehicles d’alta capacitat (24 metres de longitud)
  • Freqüència de 3 minuts en hora puntal
  • Formada per 11 línies ortogonals (5 direcció Llobregat – Besòs; 6 Mar – Muntanya), amb bifurcacions als extrems per augmentar la cobertura territorial.
  • Amb una longitud total de 220 quilòmetres de carrils bus.
  • Parades separades per una distància mínima de 450 metres al centre de la ciutat i de 630 metres als extrems.
  • Transbordaments entre busos separats per menys de 100 metres
  • Es preveu que el RETBUS podrà absorbir fins a 350.000 viatgers diaris, més de la meitat del nombre de desplaçaments que ara ja es fan amb la xarxa convencional de bus (uns 550.000 desplaçaments diaris).
  • No substituirà les línies actuals de bus, però si que algunes poden reorganitzar-se per evitar duplicitats de línia.
  • La xarxa disposarà de prioritat semafòrica per incrementar la velocitat comercial.
  • D’altres aplicacions de les TIC, com els Sistemes d’Ajuda a l’Explotació,  s’usaran per millorar la regularitat dels busos.
  • Pantalles d’informació als viatgers a totes les parades del RETBUS.
  • S’anirà aplicant progressivament fins al 2018.

RetBus
Esquema de les futures línies del RetBus


Història de la xarxa ortogonal a Barcelona

La proposta d’una xarxa ortogonal de busos per a la ciutat de Barcelona es va aprovar en el Ple de la ciutat el passat 30 d’octubre de 2009 per iniciativa del grup d’ERC:

El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona acorda: Elaborar un nou Pla d’autobusos urbans que transformi progressivament el model de predomini radial actual per un altre model més descentralitzador, més entenedor i menys redundant, d’estructura ortogonal, que es complementi afavorint la intermodalitat, amb el conjunt de la xarxa de transport públic actual i futura de la ciutat.

A partir d’aquest acord del Ple de l’Ajuntament s’ha començat a dissenyar la nova xarxa d’autobusos, el RETBUS.

La xarxa ortogonal, però, és un concepte que es porta treballant des de fa temps. L’any 2005, per exemple, ja es va presentar la primera proposta realitzada per l’Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona i que preveia 16 línies Mar – Muntanya i 9 línies Llobregat – Besòs. Aquesta proposta era molt més extensa que la que s’ha presentat fa poc ja que proposava la substitució de la xarxa actual, a diferència de la proposta actual que manté la majoria de línies de la xarxa convencional de busos, així com els busos de barri.


Dos bons exemples: Curitiba i Bogotà

Curitiba:

La ciutat brasilera de Curitiba compta, actualment, amb una població de quasi 2 milions d'habitants i una regió metropolitana de 3.250.000 habitants, és una de les ciutats models quan es parla de transport públic per superfície. El seu model de xarxa d'autobusos ha servit de referència a ciutats com Los Angeles, Ciudad de Mèxic, Ciudad de Panamà o Ciudad de Guatemala.

L'èxit del model de Curitiba s’entén per varies raons. En primer lloc, l'any 1960 la ciutat va iniciar un important procés de planificació urbanística amb una prioritat molt clara, que el carrer fos de les persones i no del trànsit. Amb aquesta filosofia es va dissenyar una xarxa d'autobusos amb vies exclusives, serveis ràpids que recorren els eixos centrals de la ciutat i una xarxa secundària molt extensa, que engloba la majoria de la regió metropolitana de Curitiba.

Aquesta aposta ha permès que actualment la xarxa d'autobusos transporti fins a 2,3 milions de passatgers per dia, la mateixa quantitat que transporta el metro de Sao Paulo i molt similar al nombre de viatgers de la Regió Metropolitana de Barcelona (2,55 milions de viatges al dia).

Aquesta aposta ha permès que actualment la xarxa d'autobusos transporti fins a 2,3 milions de passatgers per dia, la mateixa quantitat que transporta el metro de Sao Paulo i molt similar al nombre de viatgers de la Regió Metropolitana de Barcelona (2,55 milions de viatges al dia).



Bogotà:


El Transmilenio de Bogotà va començar a funcionar l’any 2.000 i és un dels més coneguts del món per la seva velocitat i eficiència. Transporta cada dia 1,3 milions de passatgers amb una velocitat mitjana d’uns 23 km/h, i algunes línies arriben fins als 40 km/h de velocitat mitjana.

Té una xarxa de 84 km de xarxa segregada i un total de 551 km en altres rutes de bus  d'aportació que connecten amb les rutes troncals. A la xarxa troncal hi ha 114 estacions.

El sistema de validació del bitllet es fa prèviament a pujar al bus, per tant l’operació de d’embarcament i desembarcament de passatgers és més ràpida.

En algunes estacions d’enllaç es pot canviar de línia de bus sense necessitat de tornar a validar ja que hi ha túnels d’enllaç.

La majoria de busos són articulats i de gran capacitat., unes 160 persones per bus. També existeixen busos biarticulats, amb una capacitat per a quasi 300 persones.

La millora que ha aportat el Transmilenio en algun dels trajectes ha estat increïble passant de temps de 2 a 2,5 hores per trajectes de 30 quilòmetres fins a temps aproximats de 50 minuts amb el Transmilenio.

La política tarifària també s’ha dissenyat per a promoure el transport públic, així, els busos d’aportació a les línies troncals són gratuïts i només es paguen els viatges realitzats a les línies troncals.

Les principals estacions del Transmilenio hi ha aparcaments segurs per a bicicletes, alguns d’ells amb capacitat fins a 750 bicicletes i gratuïts amb el tiquet del transport públic.
El Transmilenio ha estat un referent per a ciutats com New York, per a millorar la seva xarxa de busos.

 

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal