Última actualització 15/04/2010

Celebrada la V Jornada tècnica de seguretat viària

Més prevenció i una normativa més clara, principals reptes de l’administració pública per a l’administració pública en la gestió de la seguretat viària

El passat 19 de gener es va celebrar la V Jornada tècnica de seguretat viària que organitza anualment la Diputació de Barcelona. En aquesta ocasió es va tractar un tema de gran interès pels ens municipals com són la responsabilitat patrimonial en els accidents de trànsit. La jornada va comptar amb l’assistència participació de més de 200 responsables dels ajuntaments de la província.

V Jornada Tècnica de Seguretat Viària

Un moment de la celebració de la jornada.

Pel que fa als continguts, la jornada va comptar amb ponents de diverses especialitats, tant de la vessant jurídica de la responsabilitat patrimonial com de la vessant tècnica en matèria de seguretat viària.

Una de les idees més importants que es van plantejar diversos ponents de la jornada va ser la necessitat d’establir uns criteris més ben definits per a determinar que s’entén com a servei públic adequat en la gestió d’infrastructures viàries, per tal de facilitar la feina als juristes i magistrats alhora de determinar si l’administració públic té o no té responsabilitats en un accident de trànsit. Aquests criteris també poden actuar com a element de dissuasió  alhora de presentar denúncies que, amb uns criteris clars, es pot saber perfectament que no prosperaran.

També es va fer èmfasi en el cost que suposa per les administracions públiques haver de donar resposta a les múltiples reclamacions derivades d’accidents de trànsit.  Val a dir que, en els darrers anys s’ha anat incrementant el nombre de denúncies, fins i tot quan les causes de l’accident són només fruit de les imprudències dels propis conductors. Per exemple, de totes les denúncies presentades contra la Diputació de Barcelona per temes relacionats amb els accidents de trànsit, un 95% s’han determinat negatives, és a dir, on la Diputació no ha tingut cap tipus de responsabilitat. Malgrat això, el cost de la gestió jurídica i defensa de les reclamacions recau sobre les arques públiques.

Un dels aspectes que pot ajudar més a l’administració pública en la defensa de les reclamacions és l’acumulació del màxim de proves que expliquin les causes d’un accident, en aquest sentit, les tècniques actuals de reconstrucció d’accidents de trànsit són de gran utilitat. Cal tenir en compte que, en un accident de trànsit, hi intervenen vàries causes alhora, per tant, la feina dels tècnics és determinar en qui percentatge influeix cada causa.

La jornada també va servir per fer èmfasi en la necessitat d’incrementar les polítiques de prevenció d’accidents de trànsit. En aquest sentit, el Plans Locals de Seguretat Viària que està desenvolupant el Servei Català de Trànsit són una eina de gran utilitat pels ajuntaments i, segons va informar el Sr. Xavier Almirall, ja se n'han fet 77, abarcant fins al 60% de la població catalana. Aquests plans permeten actuar en aquells punts on s’han produït accident de trànsit i aplicar mesures preventives per evitar accident més greus en un futur. Les tasques de gestió i prevenció de la seguretat viària també són un bon argument per a l’administració pública alhora de defensar-se de possibles denúncies per omissió de la tasca de gestió de les infrastructures viàries.

La informació de les diferents ponències presentades durant la jornada es pot descarregar en el següent enllaç: