Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 11/12/2009
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

El BACC inicia una campanya per reclamar aparcaments de bicicletes segurs

Quasi 4 de cada 10 ciclistes han patit el robatori de la seva bicicleta alguna vegada.

Els robatoris de bicicletes hagin augmentat un 50% el darrer any.

L’Associació Bicicleta Club de Catalunya (BACC) ha iniciat una campanya per a promoure que els ajuntaments de Catalunya instal•lin aparcaments segurs per a bicicletes. Aquesta campanya s’ha començat arrel d’un estudi realitzat pel propi BACC on es posa de manifest la manca de seguretat alhora de deixar aparcada una bicicleta. Una dada de l’estudi parla per si sola: un 37% dels usuaris de la bicicleta han patit el robatori del seu vehicle algun cop.

De fet, aquest no és un fenomen nou, en anteriors estudis el BACC ja va detectar un gran nombre de robatoris de bicicletes, però durant l’últim any, s’ha incrementat el nombre de robatoris fins a un 50%, passant d’un 8,5% de robatoris l’any 2008 al 12,7% l’any 2009.

En els darrers anys la bicicleta s’està convertint en un mitjà de transport habitual de les nostres ciutats. La majoria de ciutats estan fent inversions en més carrils bici, nous serveis de bicicleta pública i campanyes de promoció de la mobilitat en bicicleta; però el tema de l’aparcament segur segueix sent l’assignatura pendent.

Segons el BACC, les possibles solucions per intentar reduir el nombre de robatoris passa per facilitar l’aparcament segur de les mateixes. En aquest sentit l’Associació proposa les següents accions:

  • Elaboració d’una ordenança per a que tots els habitatges nous tinguin places d’aparcament per a bicicletes a l’interior. (Actualment el Decret Decret 344/2006 ja preveu la creació de places d’aparcament per a bicicletes per diferents tipus d’edificacions).

  • Facilitar la creació de places de bicicleta a través de locals comercials transformats en aparcaments, en els habitatges construïts.

  • Instal•lar aparcaments tipus consignes a la calçada.

  • Reserva places bicicleta a tots els aparcaments públics o privats, actuals o nous.

  • Ampliar les places d’aparcament bicicleta de BSM. Hi ha aparcaments en zones d’elevat ús de la bicicleta que no s’amplien, mentre que es creen places noves on no hi ha demanda. D’altra banda, les places han crescut un 9,3% al 2007, mentre que els desplaçaments un 81,7%.

  • Dotar l’oficina de la bicicleta amb els recursos per gestionar la demanda i oferta de places d’aparcament de bicicletes de llarga durada.

  • Promoure el Registre de les bicicletes.

  • Accions d’educació i prevenció, per exemple, aprendre a lligar bé la bicicleta.


En aquest sentit algunes ciutats ja han començat a implantar mesures per a millorar l’aparcament de les bicicletes. Tot seguit se’n mostren alguns exemples:

La Universitat Autònoma i Vilafranca han instal•lat aparcaments segurs per a bicicletes que funciona amb targetes d’abonament. En el següent enllaç es pot consultar més informació al respecte:
http://xarxamobal.diba.cat/XGMSV/cat/practiques/practiques_practica.asp?codi=00015&tema=9

A San Francisco s’ha creat una xarxa d’aparcaments segurs per a bicicletes (BikeLink) que funciona de manera similar al Bicing. Els usuaris poden fer ús de qualsevol aparcament amb una targeta d’abonament. Per més informació podeu consultar el següent link: http://xarxamobal.diba.cat/XGMSV/cat/imatge_mes/imatge_mes.asp?codi=3

La disponibilitat d’aparcaments segurs per a bicicletes és especialment necessària als punts d’intercanvi com les estacions de tren o de bus. En aquest sentit hi ha força iniciatives interessants. FGC, per exemple, compta amb aparcaments per a bicicletes en 70 de les 75 estacions de la xarxa.

Més enllà de les nostres fronteres és interessant un projecte desenvolupat a la ciutat brasilera de Mauá, prop de Sao Paulo. Es tracta de l’aparcament segur per a bicicletes més gran d’Amèrica i que és gestionat per una Associació de ciclistes de la ciutat. Cada dia s’hi aparquen unes 1.700 bicicletes. En aquest link es pot ampliar la informació: http://www.streetfilms.org/ascobike/#more-1449


Per més informació:

 

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal