Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 28/05/2010
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Transformació de la Diagonal: Rambla o Bulevard

L'Ajuntament presenta les dues opcions per la transformació de la Diagonal, una rambla o un bulevard. Les entitats integrants de la Plataforma Diagonal per a Tothom  també presenten una proposta conjunta per a la reforma de la Diagonal.

La primavera del 2010 es realitzarà un referèndum entre tots els ciutadans i ciutadanes de Barcelona per a decidir entre les dues propostes que presentarà l'Ajuntament. En la consulta els ciutadans també podran votar per no realitzar cap de les dues opcions proposades.

El projecte significa una ferma aposta de l'Ajuntament per la promoció del transport públic i s'espera que, a mig termini, es pugui reduir el pas per la Diagonal de 74.000 cotxes diaris.

El maig de 2008 l’Ajuntament de Barcelona anunciava el propòsit d’unir el Trambaix i Trambesós per la Diagonal i en superfície. A més a més anunciava que, associat a aquest projecte, es reformaria per complet l’Avinguda, en el tram que va de la plaça Francesc Macià fins a Glòries.

Dues propostes de l'Ajuntament

L'Ajuntament ha presentat les dues propostes per a la transformació de la Diagonal, que els ciutadans podran votar en el referèndum del proper mes de maig, conjuntament a la tercera opció que serà "cap de les anteriors".

Proposta bulevard:

L'espai central de la Diagonal, d'uns 15 metres de longitud, es destina al trànsit, per on circularia el transport públic en plataforma reservada, probablement el tranvia, i també a un carril de circulació per al trànsit.

L'espai que queda entre les dues fileres d'arbrat es destinaria a un bulevard per al vianant, amb l'objectiu de crear un espai per al passeig.

Entre les voreres laterals i el boulevard s'habilitaria un carril de circulació destinat als serveis , el comerç i la càrrega i descàrrega. En aquest espai també es situaria la bicicleta.

Per últim s'ampliarien les voreres laterals fins als 4,2 metres.

Proposta bulevard
Proposta bulevard

més informació

Proposta rambla:

En aquesta proposta l'espai central de la Diagonal es destina a una rambla per al vianant, on també s'hi incorporaria el carril bici.

Hi haura tres carrils de circulació per sentit, un d'ells destinat al transport públic, probablement el tranvia, i els altres dos pel trànsit privat.

L'ampliació de les voreres és molt més important en aquesta segona opció ja que aquestes tindrien una longitud de 8 metres.

Proposta rambla
Proposta rambla

més informació

 

La proposta de la Plataforma Diagonal per a Tothom

Diverses entitats com per exemple l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, el BACC, CCOO o la Federació de Veïns han constituït la Plataforma de la Diagonal per a Tothom amb l'objectiu de promoure que la reforma de l'avinguda es faci amb els criteris de potenciar i millorar la mobilitat amb els mitjans de transport més sostenibles.

Les diverses entitats integrants de la Plataforma han presentat una proposta conjunta amb les següents característiques:

  • El tram central de l'Avinguda es destinaria al transport públic i hi circularien tant el tramvia com la nova xarxa de bus d'alta capacitat (RETBUS) proposada per l'Ajuntament.
  • Hi hauria dos carrils de circulació per sentit.
  • El carril bici seria segregat de la circulació de vehicles i vianants i seria de doble sentit.
  • Les voreres d'ambdós costats s'ampliarien per a facilitar la mobilitat a peu.

Proposta de la Plataforma Diagonal per a Tothom
Proposta de la Plataforma Diagonal per a Tothom

 

Potenciar el tramvia i el transport públic

L'any 2004 va entrar en funcionament el tramvia de Barcelona i des d'aleshores ha anat incrementat la seva longitud, dividida en dues xarxes de tramvia el Trambaix i el Trambesós.

Des de la posada en funcionament del servei han estat moltes les entitats, alguns partits polítics i ciutadania que han reclamat la unió d’ambdues xarxes a través de l'Avinguda Diagonal de Barcelona, però la dificultat d'una obra que hauria de travessar tot el centre de Barcelona i les afectacions que això podria tenir sobre el trànsit sempre han suposat un obstacle per a trobar una solució definitiva per a la unió d'ambdues xarxes de tramvia. Finalment, però, el procés de reforma de la Diagonal sembla que permetrà que aquesta unió sigui una realitat.

El que és clar és que la unió del Trambaix i el Trambesós farà incrementar molt el nombre de d'usuaris del tramvia, i per tant serà un impuls al transport públic.

En els cinc anys de funcionament del tramvia, aquest no ha parat d'augmentar els usuaris, en part, gràcies a l'ampliació de la xarxa que s'ha fet els darrers anys, però també perquè és un mitjà de transport que guanya adeptes dia a dia, còmode i relativament ràpid: el tramvia és el sistema de transport públic més ben valorat per la ciutadania (7,9, respecte el 6,8 del metro) i amb una velocitat comercial relativament competitiva (19 km/h respecte els 12 km/h del bus).

Amb la unió d'ambdós tramvies s'espera que els usuaris actuals puguin doblar-se.

La xarxa d’autobusos també en sortirà beneficiada de la unió dels dos tramvies ja que gaudirà de la prioritat semafòrica necessària per la implantació del tramvia.

Procés participatiu

Per tal de prendre la decisió sobre el projecte que finalment es tira endavant, l'Ajuntament ha iniciat un procés de participatiu. Aquest procés està estructurat en diferents fases. La primera fase es va realitzar la primavera i estiu del 2009 i va consistir en un sèrie de xerrades i debats on van participar diferents entitats de la ciutat. També es va obrir un període de consulta ciutadana on unes 30.000 persones van contestar un formulari amb diferents qüestions referents a la transformació de la Diagonal.

Aquesta consulta fa servir per copsar, d’una manera més general, l’opinió de la ciutadania. Segons les dades facilitades per l’Ajuntament, fins un 80 % de la població que va participar-hi està d’acord amb la transformació de la Diagonal i un 75% desitgen la unió dels dos tramvies. On hi ha més discrepàncies és si la millor configuració és la bulevard (37%) o rambla (32%).

Un cop finalitzat aquest procés informatiu i participatiu, l’Ajuntament haurà de definir dues propostes que es presentaran la primavera del 2010. Està previst que l’abril de 2010 es sotmetin a l’opinió dels ciutadans i ciutadanes a través d’un referèndum no vinculant on podrà vota tota la població empadronada a Barcelona. Un aspecte a destacar d’aquest referèndum és que hi podrà participar qualsevol persona major de 16 anys i que estigui empadronada a Barcelona, independentment del seu origen. Es tracta, doncs, d’un dels primers actes representació democràtica on la població immigrant té la possibilitat de participar. La votació es realitzarà la primavera de 2010.

En el següent enllaç de la web de l’Ajuntament de Barcelona es pot consultar l’evolució del procés participatiu.


Menys vehicles, menys trànsit?

Segons les dades de l'Ajuntament, cada dia passen per la Diagonal 80.000 vehicles, dels quals, 75.000 ho fan per creuar la ciutat. Amb la incorporació del tramvia per la Diagonal es perdran fins a quatre carrils de circulació, la qual cosa, farà reduir la capacitat d'aquesta via i, per tant, part del trànsit actual no hi podrà circular.

El repte que té ara l'Ajuntament és com fer que aquests vehicles que deixaran de circular per la Diagonal no incrementin el trànsit per les vies de l'Eixample i col•lapsin d'altres carrers amb menys capacitat. Davant d'això, s'espera que la major presència de transport públic amb el tramvia, permeti que part del trànsit del vehicle privat es dirigeixi cap al transport públic.

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal